Blond svensk bankboss hadede aviserne
SEB's topchef Annika Falkengren er træt af at se sit ansigt på forsiden. Den mediestorm, der blev udløst af bankens bonusbetalinger i 2009, plantede den blonde svensker fast på forsiden - i modsætning til hendes mandlige kolleger, der slap med at se bankens logo i stedet.
Det siger topchefen til dagensmedia.se.
Slidt ansigt
"Det er trættende og en smule kedeligt. Når det gælder de andre banker, hvor cheferne er mænd, bruger man altid logoer i stedet. Når det gælder Nordea, viser de ikke Clausen (Nordeas topchef Christian Clausen, red.) Man kunne synes, at der bliver slidt lidt på ens ansigt. Det handler mere om mandligt og kvindeligt. Og skal aviserne så også have en kvote på en kvinde per side, ja så er der jo kun mig tilbage, og så bliver det lidt kedeligt."
Falkengren røber samtidig, at hun tilbød bestyrelsen at gå af, da mediestormen var værst.
Masser af mail
"Det var naturligvis overhovedet ikke godt (...) Jeg spurgte mig, om det ville stoppe, hvis jeg gik af. Men det var der ingen, der troede på. Jeg stillede spørgsmålet til bestyrelsen.
Havde du været klar til at gå af?
"Ja, nemt. Men jeg fik en masse støtte fra personalet og en masse mail. Der var mange fra bestyrelsen og mange kunder, der sagde, at jeg var nødt til at stå imod og blive ved."
Relaterede artikler:
Kapitalforvaltning: SEB vil fordoble
For abonnenter