FinansWatch

Hård kritik efter påbud om basale hvidvasktiltag: "Nykredit er dumpet"

Nykredit har fået en række påbud om det grundlæggende i bekæmpelsen af hvidvask og terrorfinansiering i forbindelse med samarbejde med Lunar Way. Nykredit er dumpet, siger iagttager, mens Lunar Way forklarer, at man har ryggen fri.

Foto: Olivia Loftlund

Da Lunar stadig hed Way og ikke endnu var sin egen bank, kørte man på partnerbanken Nykredits licens.

I den periode kom i omegnen af 150.000 nye kunder til Lunar Ways løsning, der formelt var en it-brugerflade. Nykredit havde stadig det overordnede juridiske ansvar for at gennemføre processer inden for antihvidvask og kend-din-kunde, også kendt som AML og KYC.

Men det har tilsyneladende haltet.

I hvert fald fik Nykredit for nylig en række påbud. Nykredit har outsourcet en række opgaver til Lunar Way selv, men banken har ikke kunnet bevise over for Finanstilsynet, at man faktisk har tjekket, om opgaven blev udført.

Det skal man, når man beder andre om at udføre en opgave for en.

Det er i alt blevet til fem påbud, der berører det allermest basale i hvidvaskbekæmpelse: Hvem er kunden, hvad er formålet med forretningen, og hvor stort et omfang kan man forvente. Er informationerne tilstrækkelige - og er de opdaterede.

Samarbejdet er i dag stoppet, da Lunar Way er blevet til Lunar Bank og har fået kunderne på egne bøger.

Man skal overvåge alle sine kunder

Lars Krull, bankforsker ved Aalborg Universitet peger for det første på det besynderlige i at give et påbud - der kigger frem - for noget, der er stoppet. Men derudover lægger han vægt på, at Lunar Ways kunder var Nykredits.

"Kunderne skal overvåges, uanset om de kom via Lunar Way eller ej," siger han.

Han mener, problemet er, at Nykredit ikke har forstået sin kunde i Lunar Way, der reelt var som en slags agent.

"Nykredit har ikke forstået Lunar Ways forretningsmodel, og de har stolet for meget på Lunar Way. Man skal også kontrollere, at opgaverne bliver løst, når man sender dem ud," siger Lars Krull.

Han mener dog ikke, at sagen tegner et billede af, at Nykredit generelt ikke har styr på sin hvidvaskindsats. Derudover er samarbejdet som nævnt ophørt, men hvis det stadig foregik, ville han kalde det "noget rod."

"En organisation af den her størrelse skal selvfølgelig have styr på det, og det ville jeg også forvente, at Nykredit får," siger han.

Han forklarer, at som samarbejdet var stykket sammen, kan man ikke frasige sig ansvaret for kunderne.

"Din kundes kunder bliver også til dine kunder. Og det er ligesom om, Nykredit har glemt, at Lunar Way var en agent," siger han.

Dumpet på fundamental opgave

Juristen Jakob Dedenroth Bernhoft, indehaver af Revisorjura og kommentator på hvidvasksager, lægger mærke til, at det er det allermest basale, der tilsyneladende har haltet.

"Nykredit er dumpet," siger han.

"Det er helt fundamentalt, at hvis man skal jagte kriminelle, så skal man vide, hvem kunderne er."

Han er forundret over, at man med de senere års fokus på hvidvask og finansiel kriminalitet ikke har haft fokus på at kontrollere området.

"Det undrer mig virkeligt, at man kan drive en dansk bank og på den måde negligere lovgivningen," siger han.

Jakob Dedenroth Bernhoft peger på, at selvom man outsourcer en opgave til en underleverandør, så fritager det ikke en for ansvaret.

"Det er en hjælpende hånd, men når det kører på Nykredits banklicens, så er det Nykredits ansvar."

"Det er Nykredits inspektion"

Nykredit vil ikke deltage i et interview, men den nyslåede bank Lunar Bank vil dog godt tale med medierne. Her er Peter Smith bankdirektør og reagerer på påbuddet om, at det udførte KYC-arbejde skal kontrolleres.

"Da det er Nykredits inspektion, har vi naturligvis ingen holdning til dialogen mellem Nykredit og Finanstilsynet. Men vi vil da gerne forklare, hvad vi selv har gjort," siger han og fortsætter:

"Nykredit havde outsourcet en opgave til os, og når man gør det, skal man også være sikker på, at det bliver kontrolleret. Nu har vi selv ansvaret, og det er vi meget bevidste om."

Nykredit stod for risikoklassifikation

Svend Ulrik Riis er Lunars førstemand i kampen mod hvidvask og terrorfinansiering. Han blev tidligere på året hentet ind fra Handelsbanken. Et af Nykredits påbud går også på risikoklassifikation af kunderne.

"I Lunar Way-setuppet var risikoklassifikation noget, Nykredit skulle lave, hvilket også er det, Finanstilsynet påpeger. Hvis der har været behov for yderligere oplysninger, så er de blevet delt mellem Lunar Way og Nykredit," siger han.

Klassifikationen skal bl.a. bruges til at sikre, at man overvåger højrisikokunder tilstrækkeligt ved at lave en øget due dilligence-proces. Det har altså været Nykredits ansvar.

Ærgerlige påbud

I dag er alle bankkunderne dog på Lunars banklicens, og alt tidligere information er også taget med over. Det er en del af rejsen fra at være formelt oursourcing- og samarbejdspartner til at være sin egen bank med det ansvar, der følger med.

"Når man læser redegørelsen, er det da nogle ærgerlige påbud. For vi synes samarbejdet med Nykredit har været rigtig fint. Vi er klar til at tage den opgave på os, og vi mener, at vi har data til at vise, at vi har en tilstrækkelig kontrol af kunderne" siger Svend Ulrik Riis.

Med overdragelsen af porteføljen er ansvaret også overdraget. Det betyder, at man har fået de tidligere data om kunderne, og derudover er hvert engagement løbet igennem, da Lunar har en anden risikoprofil end Nykredit, og det derfor kræver en anden risikoklassifikation.

Det er i praksis at sidestille med, når en bank - som det sker så ofte for tiden - køber en anden bank. Hele porteføljen bliver overdraget.

Nyt samarbejde med regnskabsselskab

Som nævnt vil Nykredit ikke stille op til interview. Selskabet har sendt et skriftligt svar, der ikke forholder sig til de spørgsmål, FinansWatch har stillet.

”Vi tager Finanstilsynets påbud til efterretning. De udfordringer, tilsynet påpeger, kunne være løst i regi af Nykredit, men da Lunar Way har opnået egen banklicens er det naturligt, at de overtager deres egne kunder - og etablerer de relevante processer," skriver Nykredit med underdirektør Frederik Reumert i Risk & AML som afsender.

FinansWatch har spurgt om, hvordan samarbejdet er foregået, om der Lunar Ways arbejde og Lunar Ways kunder.

FinansWatch har også spurgt, hvorfor Nykredit ikke har haft styr på de mest basale ting i hvidvaskbekæmpelsen som at vide, hvem ens kunder er.

For nylig indgik Nykredit et samarbejde med regnskabsplatformen Dinero, der i høj grad henvender sig til mindre virksomheder. I starten er der tale om 1000 udvalgte kunder.

Dette samarbejde gør det muligt for kunder at ansøge om en erhvervskonto i Nykredit på 15 minutter og for et ganske lavt gebyr. Efter et døgn kan man forvente at have en konto. Ligesom med Lunar Way agerer Dinero agent for Nykredit.

FinansWatch har spurgt, hvilke foranstaltninger Nykredit har taget i den forbindelse.

"I forhold til samarbejdet med Dinero har vi etableret kontroller, som vi er trygge ved," skriver Frederik Reumert.

Finanstjenester bygger ny abonnementsoversigt til virksomheder

Revolutionsambitioner forstummer i fintechbranchen: Nu fylder partnerskaber med etablerede spillere mest

Finanstilsynet får ros for sit tilsyn med nye finanstjenester: "Vi har gjort os umage"

 

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere