FinansWatch

Realkreditrådet: Kunderne skal have information i et let forståeligt sprog

Realkreditrådet tager kritikken fra Finanstilsynet "til efterretning" om uforståelig information om kursskæring, skriver DR.

Realkreditten har hævet indtjeningen fra kursskæring mange gange siden 2009, som FinansWatch tidligere har beskrevet, og i dag har Finanstilsynet og Erhvervs og Vækstministeriet så sendt den rapport på gaden, som dokumenterede, at disse indtjeninger ikke skete på en måde, så kunderne, boligejerne, fik den nødvendige information.

Låntagerne betalte sidste år to mia. kr. i kursskæring, men uden det skete på en måde, hvor de fik ordentlig information. Det fremfik af en rapport, der var udfærdiget af myndighederne, men som ikke var sendt på gaden, kunne FinansWatch afsløre denne uge.

Derfor blev rapporten så endelig sendt offentlig ud i dag og skal samtidig indgå i ministeriets arbejde på at redde trådende ud på realkreditområdet.

Underdirektør i Realkreditrådet Peter Jayaswal tager kritikken af den ringe information "til efterretning."

Det skriver DR.

"Realkreditsystemet er jo kendetegnet ved god gennemsigtighed for kunderne. Derfor er det også meget vigtigt for os, at kunderne kender omkostningerne ved deres lån og herunder også omkostningerne til kursskæring. Og selvfølgelig skal kunderne også have relevant information om kursskæring i et forståeligt sprog, siger Peter Jayaswal til DR.

FinansWatch beskrev i sidste uge, at realkreditinstitutterne siden 2009 har øget deres indtægter fra kursskæring med fra under 500 mio. kr. til godt 2 mia. kr., svarende til knap 10 pct. af realkredittens samlede bidragsindtægter.

Hemmelig tilsynsrapport: Realkreditten informerer alt for dårligt om kursskæring

Venstre: Forbrugerne skal have bedre oplysninger om realkredit

Her er realkreditselskabet der har beholdt alle bidragsforhøjelserne

Forsiden lige nu

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere