FinansWatch

Finanstilsynet giver realkreditinstitutter et år til at forbedre kommunikation til kunder

Der er plads til forbedringer i realkreditinstitutternes præsentation af de omkostninger, som kunderne betaler, skriver Finanstilsynet i en ny rapport. Tilsynet vil se reviderede dokumenter og betingelser inden for et år.

Når en bolig skifter ejer, og den nye ejer optager et realkreditlån, skal det stå mere klart, hvilke omkostninger realkreditinstituttet opkræver hos kunden, lyder det i en rapport fra Finanstilsynet. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Det skal være mere klart og præcist, hvilke omkostningerne en kunde betaler til et realkreditinstitut. Sådan lyder det i en rapport fra Finanstilsynet, som har set nærmere på, hvordan realkreditinstitutter præsenterer omkostninger for kunderne.

Rapporten peger på, at der ikke nødvendigvis er en direkte sammenhæng mellem det enkelte udlån og salget af de obligationer, som ligger til grund for udlånene. I stedet er obligationerne solgt i større puljer, og kunderne er på den måde ikke direkte part i en værdipapirhandel, som gør lånet muligt.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra FinansWatch

Grøn brintkomet ligner et drømmehug for ATP og kapitalfond

For landets største pensionsselskab og hardtech-fonden Nordic Alpha Partners kan børsnoteringen af Green Hydrogen Systems blive en ekstraordinær god investering. En rigtig god rejse, men også en risikofyldt investering, siger ATP's aktiechef Claus Wiinblad.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs