FinansWatch

Pensionsselskaber i hård kamp om bedste medarbejderimage

Der er skiftet ud i toppen blandt de danske pensionsselskaber, når det gælder om, hvem der har det bedste medarbejderimage. Det viser den nye undersøgelse Medarbejderimage 2020 foretaget af Wilke for FinansWatch.

Foto: Topdanmark/PR

Der er kamp til stregen, når det handler om, hvem der har det bedste medarbejderimage blandt de danske pensionsselskaber.

Det viser undersøgelsen Medarbejderimage 2020, der er foretaget af FW Insight i samarbejde med analysevirksomheden Wilke.

Sidste år var det Danica, der fik den bedste placering, men i år er det Topdanmark Livsforsikring, der i et tæt løb sniger sig til tops foran PFA og Velliv på de følgende pladser.

Det skinner igennem hos kunderne

Undersøgelsen er baseret på godt 5.000 besvarelser fra ansatte i finanssektoren, der har vurderet de største finansvirksomheder som arbejdspladser. Svarene kommer fra respondenter, der kender virksomheden eller er nuværende eller tidligere ansatte.

Rangeringen er baseret på en samlet score på baggrund af spørgsmålet: "hvordan er din overordnede opfattelse af virksomheden som arbejdsplads?" Desuden indeholder undersøgelsen en række spørgsmål om f.eks. ledelsen i virksomheden, lønvilkår, karrieremuligheder.

Topdanmark Livsforsikring lander øverst på listen blandt de 10 undersøgte selskaber og går en spids frem i den samlede score i forhold til sidste år. Selskabet topper desuden i tre kategorier – det gælder i forhold til mulighederne for efteruddannelse samt lønvilkår og personalefordele.

Hos Topdanmark vækker topplaceringen glæde:

"Vi er rigtig glade for og stolte af placeringen. Vi ved, at vi har et ry for at være en god arbejdsplads, og det forsøger vi også at gøre os umage med, og det er den her undersøgelse jo et udtryk for. Det er vigtigt, for vi tror på, at glade medarbejdere er mere engagerede og giver de mest tilfredse kunder," siger adm. direktør i Topdanmark Livsforsikring, Vivian Weis Byrholt.

Må ikke brænde ud

Hun fortæller, at ledelsen i Topdanmark Livsforsikring mener, at en vigtig forudsætning for et godt medarbejderimage er sunde ansatte, der trives i hverdagen.

"Der skal både være plads til familien og et ambitiøst arbejdsliv. Man kan sige, at det er godt at brænde for sit arbejde, men man skal ikke brænde ud. Derfor går vi meget op i sundhed på arbejdspladsen," siger hun og fortæller, at Topdanmark blandt andet har en række tilbud inden for motionsaktiviteter.

"Det giver jo også en form for fællesskab, når man spinner eller dyrker yoga sammen," siger hun.

Derudover påpeger Vivian Weis Byrholt, at Topdanmark Livsforsikring gør en dyd ud af, at der ikke skal være langt fra top til bund i organisationen, og at medarbejdere og chefer behandler hinanden ordentligt, hvilket ifølge direktøren også skinner igennem i selskabets egne trivselsmålinger.

I 2020 har selskabet desuden udarbejdet en ny såkaldt "medarbejderaspiration", som ifølge Vivian Weis Byrholt sætter fokus på, at "det skal være sundere, sjovere og modigere at arbejde i Topdanmark."

"Det er et signal, vi sender til medarbejderne, om, at der skal være plads til, at man kan være sig selv og til at teste nye ideer. Og så skal det gerne være sådan, at man får energi og engagement af at være en del af Topdanmark."

Løn er en "hygiejnefaktor"

Som nævnt scorer Topdanmark højest i undersøgelsen, når det gælder respondenternes vurdering af virksomhedernes lønvilkår samt personalefordele. Vivian Weis Byrholt mener dog ikke, at Topdanmark lønmæssigt ligger meget anderledes end resten af branchen.

"Men løn er nok også lidt en hygiejnefaktor, forstået på den måde at hvis den ikke er i orden, er det noget, der gør folk utilfredse, og hvis den er i orden, så er det nogle andre ting, man beskæftiger sig med," siger hun.

Når det gælder personalefordele, fortæller Vivian Weis Byrholt, at Topdanmark Livsforsikring blandt andet har forskellige rabatter til medarbejdere på indkøb, men ifølge hende er det mere det sociale aspekt, der gør forskellen. Det gælder f.eks. selskabets julefest, digitale arrangementer her i coronatiden og store medarbejderfester, der løber af stablen hvert tredje år.

"I år havde vi desuden et stort online juleshow, hvor der var bingo, musik med Mads Langer og meget andet, og samtidig havde vi sendt en kasse med øl, sodavand og chips hjem til medarbejderne. Det viser, at medarbejderne betyder noget for os."

Pensam igen bundskraber

I den anden ende af listen er det i år igen Pensam, som indtager sidstepladsen.

Selskabet er endda gået tilbage i forhold til sidste års samlede score, og Pensam placerer sig i hele syv ud af otte kategorier som bundskraber.

Pensam har sendt en skriftlig kommentar til FinansWatch om udviklingen i undersøgelsen:

"I Pensam arbejder vi kontinuerligt sammen med vores medarbejdere på vores medarbejdertilfredshed – medarbejdertilfredshed er en naturlig del af Pensam’s forretning. Vores egne undersøgelser og erfaringer i forbindelse med f.eks. rekrutteringer peger heldigvis også i en positiv retning, men det er klart, at det er noget, vi noterer os."

Om Medarbejderimage 2020

Målingen er baseret på besvarelser fra godt 5.000 ansatte i finanssektoren. Undersøgelsen er gennemført i perioden 6. oktober til 15. november 2020.

Undersøgelsen er en del af rapporten Medarbejderimage 2020, der udgives af FinansWatch i samarbejde med Wilke. Rapporten er gratis for abonnenter på FW Insight, men kan også købes separat.

Læs gratis preview af rapporten her. https://insight.finanswatch.dk/rapporter/2020/medarbejderimage/

Læs mere om FW Insight her: http://insight.finanswatch.dk/

Mere fra FinansWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs