FinansWatch

Velliv sender prishop til kunderne

På grund af nye regler om at syge- og ulykkesforsikringer i sig selv skal balancere økonomisk, har Velliv hævet priserne markant.

Det bliver fremover dyrere at være kunde i Velliv. | Foto: PR/Velliv

Kunderne i Velliv kan se frem til højere priser på deres forsikringer mod tab af erhvervsevne i det kommende år. Insidebusiness skriver, at selskabet ifølge mediets oplysninger hæver priserne med 20-50 pct. og i nogle tilfælde mere.

Det skyldes ifølge Velliv selv, at en ny bekendtgørelse fra Finanstilsynet kræver, at forretningsområdet syge- og ulykkesforsikring i sig selv skal være bæredygtigt, efter pensionsselskaberne i flere år har haft store underskud på det forretningsben.

”Finanstilsynet gør det meget klart i den nye bekendtgørelse. Forsikringsforretningen skal hvile i sig selv. Vi er enige. Vi ønsker balance – hverken mere eller mindre. Samtidig har en stor stigning i anmeldte skader pga. stress og de mange kunder, som venter på at komme gennem de offentlige systemer, der har ligget stille, presset vores risikoresultat. De to forhold betyder, at vi hæver vores forsikringspriser for 2022,” siger pressechef Mikkel Bro Petersen til mediet.

Pres på sundhedssektoren

Vellivs syge- og ulykkesforsikringer har været udfordret af, at sundhedssektoren har været under pres den seneste tid.

"Indtil nu har der været kommunikeret bredt fra sektoren, at corona har betydet lavere sygefravær. Men når jeg kigger på billedet i Velliv i dag, hvor vi har cirka 360.000 kunder, vil jeg sige, at vi ser en mere broget virkelighed," sagde Steen Michael Erichsen, adm. direktør i Velliv, til FinansWatch tidligere på måneden.

Under coronakrisen blev alle ikke-kritiske operationer eksempelvis udskudt på hospitalerne, og rigtig mange andre offentlige funktioner blev lukket ned. Dertil kommer en sygeplejerskestrejke, som har sat yderligere pres på sundhedsvæsenet.

"Jeg kan konstatere, at for de af vores midlertidigt syge kunder, som skal igennem ressourceforløb og eller lignende i kommunerne, inden de kan komme videre eller blive raske igen, er der ikke sket noget som helst i en periode over et år," sagde Steen Michael Erichsen og fortsatte:

"Vi har også kunder, som venter på en operation i det offentlige system, før de rent faktisk kan vende tilbage til deres arbejdsplads. Operationer har i mange tilfælde været suspenderet. Der er store bunker, og kun kritiske operationer er i lang tid blevet gennemført."

AP er i gang

Ifølge Insidebusiness' oplysninger har hverken PFA eller Danica hævet priserne. AP Pension er dog i gang med samme øvelse, og det satte sig i væksten hos selskabet ved udgangen af første halvår.

"Tilbage i november 2020 indførte vi højere priser for nye kunder. Når man hæver priserne med 60 pct., som vi gjorde, så kommer der mindre forretning ind. Det giver sig selv. Men at vi trods alt stadig vokser, og at vi kan gøre det med de prisstigninger, vi har gennemført, det er jeg tilfreds med," sagde Bo Normann Rasmussen, adm. direktør i AP Pension, til FinansWatch i september.

Han varslede i den forbindelse, at de eksisterende kunder også skulle vente prisstigninger.

"Normalt laver vi aftaler med kunder i to-tre år, og så genbesøger man aftalen baseret på, hvad der er sket på markedet, siden aftalen blev indgået, og hvilke ændringer i aftalen der kan være behov for. Så når vi vil hæve priserne over for eksisterende kunder, så vil det være i forbindelse med genforhandling. Det vil sige, at vi har været forbi hele porteføljen af kunder inden for de næste cirka tre år," sagde han.

Corona-efterslæb i sundhedsvæsenet giver udfordringer i pensionssystemet

Finanstilsynet retter praksis med fortrolige oplysninger 

Mere fra FinansWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs