FinansWatch

PFA vil gøre sig mere relevant for kunder med nyt tiltag

Kunder skal opleve PFA som mere relevante, når de har kontakt med pensionsselskabet, lyder ambitionen bag tiltag, der blev lanceret i juni, og som sætter farver på, i hvor høj grad kunderne flugter med PFA’s anbefalinger.

Foto: PR/PFA

Det er med en ambition om, at kunderne skal opleve PFA som en mere relevant del af deres liv, at pensionsselskabet i juni søsatte et nyt initiativ.

Det går ud på, at kunder nemmere skal kunne få overblik over, på hvilket punkter deres aftale med PFA flugter med pensionsselskabets anbefalinger, og hvor aftalen afviger fra anbefalingerne. Det sker med et lyssignalsystem, hvor en rød farve markerer de elementer, hvor kunden i høj grad afviger fra anbefalingerne, en gul farve hvor afvigelsen er mindre, og en grøn farve hvor kunden mere eller mindre flugter med PFA’s anbefalinger.

"Vi ved, at forsikrings- og pensionsområdet er komplekst for mange mennesker. Vi vil gerne gøre det simpelt og relevant for den enkelte at tjekke op på, hvordan de er dækket, og hvordan de sparer op til pensionen. Det gælder både vores privatkunder og virksomhedskunder," siger Jens Gammelmark, direktør for Product & Digital Offering hos PFA.

Farveskalaen bruges på i alt syv områder, som gives enten rød, gul eller grøn: Begunstigelse, pensionstal, investeringsprofil, forsikring mod tab af erhvervsevne, livsforsikring, samling af policer hos PFA og samling af klatpensioner.

Anbefalingerne er baseret på de informationer, som PFA har om kunderne. Det er eksempelvis CPR-nummer, adresse og civilstand, som PFA mere eller mindre automatisk ligger inde med, og andre oplysninger såsom opsparing andre steder, formue og boligforhold, hvis kunderne ønsker at give PFA de oplysninger.

Tjekker ikke pensionen dagligt

Jens Gammelmark peger på, at pensionsselskaber i forhold til mange andre virksomheder, som mennesker er kunder hos, ikke har så hyppig en dialog med den enkelte kunde.

"Der er mange ting, som kunder gør eller tjekker op på hver dag. Det gør kunder ikke med deres pensionsordning. Så for os handler det om, at kunderne føler, at vi er relevante de alt andet lige få gange, vi er i kontakt med dem," siger han.

Værktøjet har været i støbeskeen i to-tre år, og i efteråret 2020 blev det sendt i test hos PFA’s rådgivere. I juni blev det så lanceret for privatkunder og for udvalgte virksomhedskunder. Virksomhederne kan se, hvordan deres medarbejdere fordeler sig på de tre forskellige farver.

PFA oplyser, at 55 pct. af kunderne får en grøn farve på alle parametre. For 29 pct. af kunderne er den ”værste” farve gul, mens 16 pct. af kunderne har et eller flere elementer, som er givet en rød farve.

Flere muligheder for rådgivning

Det nye værktøj skal gøre det nemmere for PFA at give specifik rådgivning til kunderne.

"Tidligere har vi løbende taget kontakt til kunder, når vi har kunnet se, at der er behov for rådgivning. Det nye er, at vi for den enkelte kunde beregner, om kunden har den optimale sammensætning af sin ordning hos os baseret på de data, som vi har om kunden," siger Jens Gammelmark.

Farveskalaen skal bringes i spil i rådgivning på flere måder.

"Ud over de situationer, hvor folk selv logger sig ind på Mit PFA, kan det være, at folk kontakter vores rådgivningscenter i en eller anden forbindelse, og så kan vores rådgivere se det samme, som vores kunder kan se på Mit PFA. Det kan også være, at vores rådgivere kan se, at der er flere punkter at være opmærksom på, og så vil vi selv kontakte den enkelte kunde," siger Jens Gammelmark.

30.000 har lagt vejen forbi

For PFA er det ikke et mål i sig selv, at kunderne udelukkende klikker sig ind på PFA’s hjemmeside og selv justerer deres aftale med pensionsselskabet baseret på anbefalingerne.

"Det er vigtigt for os, at det ikke er enten-eller, men både-og, når vi blander digital og personlig rådgivning. På nogle områder vil kunderne gerne selv kunne tilpasse deres ordning hos os, og på andre områder synes de, det er rart at kunne ringe til os og få råd af et menneske i den anden ende af telefonen," siger Jens Gammelmark.

Indtil videre har omkring 30.000 PFA-kunder været inde og se på PFA’s nye tiltag, og det er "sådan set meget pænt", lyder skudsmålet fra Jens Gammelmark.

Det langsigtede og overordnede succeskriterium for det nye værktøj opsummerer Jens Gammelmark sådan her:

"Først og fremmest handler det om, at vores kunder synes, vi er blevet mere relevante. Det handler om, at vores kunder er tilfredse og har lyst til at blive hos os. Det håber vi, at det her initiativ kan bidrage til."

PFA sigter efter dobbelt op på tidlig indsats for sygemeldte

PFA: Hver anden kunde kan optimere sin pensionsordning 

Mere fra FinansWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs