
I løbet af 2021 fik omkring 2,4 millioner mennesker penge ind på kontoen fra Udbetaling Danmark, som er en del af ATP. Det er modtagere af offentlige ydelser såsom folkepension, barselsdagpenge og Arne-pension.
Den del af ATP’s forretning er vokset gennem de seneste år. Men hvis man spørger Martin Præstegaard, som fra fredag er adm. direktør for ATP, så vil pensionsselskabet fremover fokusere mere snævert på de opgaver, som man i ATP mener, at Udbetaling Danmark rent faktisk er specialister i.
”Forretningen er vokset på en positiv baggrund. Vi har vist, at vi kan lave IT-systemer, vi kan lave sagsbehandling, og vi kan få ydelserne sendt ud til danskerne,” siger Martin Præstegaard.
”Det har betydet, at mange har syntes, at vi skal løse opgaver. Så noget af vores fokus er at fokusere og konsolidere vores administrationsforretning, så vi retter fokus mod det, vi er gode til. Og det er at sætte strøm til store volumener, automatisere og digitalisere.”
Siger nej tak til små opgaver
Han peger på flere bokse, der skal sættes flueben ved, før en opgave hører hjemme hos ATP.
”Så skal det være store volumener. Det skal være ting, der ydes eller behandles på objektive kriterier, så vi kan digitalisere og automatisere processerne. Og så skal vi eje hele processen selv. Jo flere af de ting der ikke er opfyldt, jo mindre relevant er en opgave for os, og jo mindre værdi kan vi tilføre,” siger Martin Præstegaard.
Fokus på kerneopgaver betyder, at ATP vil afvise at tage visse typer af opgaver på sig.
”Når gode kræfter kommer og spørger, om vi kan løse en lille opgave, så siger vi egentlig nej tak, fordi vi vil have fokus på at gøre det endnu bedre i kerneforretningen. Den må vi ikke defokusere, fordi vi skal løse småopgaver,” siger Martin Præstegaard.
Han afviser at forholde sig til, om ATP i dag løser opgaver, som ifølge ham hører mere naturligt hjemme andre steder.
”De opgaver, vi har i dag, løser vi med stolthed og tilfredshed. Det er en hypotetisk situation, om vi ville overdrage opgaver til andre, hvis transfervinduet var åbent. Men transfervinduet er ikke åbent, så lad os vente, til den dag måtte komme med at sætte opgaver til salg,” siger Martin Præstegaard.
Han peger videre på, at ATP som ”Danmarks største administrationshus” har en opgave i at prøve nye ting af.
”Der er meget snak og mindre handling om AI og machine learning. Der vil vi gerne gå forrest, for det vil være med til at frigøre flere penge til danskernes velfærd,” siger Martin Præstegaard.
ATP’s nye topchef overtager posten som adm. direktør fra Bo Foged, der bliver finansdirektør og partner hos Copenhagen Infrastructure Partners.
ATP-topchef: Nedtur på finansmarkederne understreger behov for garanterede produkter