FinansWatch

Jysk sparekasse er topscorer i ny tilfredshedsundersøgelse

Jysk sparekasse gentager succesen fra sidste år og scorer igen højest på privatkundernes tilfredshed i ny Epsi-måling. Tilfredsheden er dog faldet siden sidste år.

Klaus Skjødt, adm. direktør i Sparekassen Kronjylland. Foto: PR/Sparekassen Kronjylland

Sparekassen Kronjylland lægger sig for andet år i streg forrest i feltet i analysebureauet Epsi Rating Danmarks tilfredshedsundersøgelse.

Således indtager sparekassen en førsteplads, når det gælder tilfredshed blandt privatkunder, mens banken ligeledes lægger forrest blandt de individuelt målte banker i tilfredshed blandt erhvervskunder.

"Det er vi super glade for. Det er vores vigtigste strategiske mål at have en meget høj kundetilfredshed hele tiden. Lige derefter kommer, at vi vil have en høj medarbejdertilfredshed," siger Klaus Skjødt, adm. direktør i Sparekassen Kronjylland, der for nylig blev kåret som Europas bedste arbejdsplads af det danske analysebureau Great Place To Work.

"Jeg synes, at vi påviser, at der er en sammenhæng mellem meget tilfredse kunder og meget tilfredse medarbejdere. I hvert fald i en relationsbank som vores."

Tilbagegang hos begge grupper

Sparekassen Kronjylland indtager dog ikke førstepladserne efter et år med øget tilfredshed. Faktisk falder tilfredsheden en smule; både blandt bankens privatkunder og blandt erhvervskunderne.

For førstnævnte falder tilfredsheden med 2,5 indekspoint til 76,3, mens den for erhvervskunderne falder med 2,3 indekspoint til 72,5.

Corona-krisen bærer en del af ansvaret for faldet, vurderer Klaus Skjødt.

"Jeg tror, at corona-tiden har gjort det sværere at sikre en rigtig god oplevelse. Specielt i en relationsbank som vores, hvor det i høj grad handler om relationen mellem kunderne og medarbejderne. Der er ingen tvivl om, at det har haft en betydning, at vi har haft hjemsendelser og ikke så godt har kunnet holde fysiske møder i perioder," siger Klaus Skjødt.

Han slår dog fast, at banken nu vil dykke ned i analysen for at identificere, hvor de kan blive bedre.

"Det er vigtigt for os, at vi hele tiden kigger på, hvordan vi kan gøre det bedre for vores kunder. Alle de pengeinstitutter, du ser på listen, vil jo elske at vippe os af pinden. Derfor dur det ikke, at man bare fortsætter lige ud," siger Klaus Skjødt.

Artikel fortsætter efter grafik

 

Nykredit og Sydbank i hælene

Det er andet i år i træk, at Sparekassen Kronjylland lander på en førsteplads over privatkundernes tilfredshed.

Her er sparekassen efterfulgt af Handelsbanken, der ligger nummer to på indeks 75,2.

Sofie Breum er country manager i Epsi Rating Danmark, der har målt kundetilfredshed i den danske bankbranche i 20 år. Hun vurderer, at Sparekassen Kronjyllands høje rangering blandt andet kan tilskrives sparekassens evne til at få det nære og digitale til at spille sammen.

"Sparekassen Kronjylland er gode til at få det lokale, det personlige og det digitale til at smelte sammen i ét kundeunivers, hvor kunderne stadig mærker nærvær, selvom et møde holdes via video eller et svar kommer via mail," siger Sofie Breum.

Sparekassen Kronjylland bliver på erhvervskundernes tilfredshed overgået af gruppen "øvrige banker", der dækker mindre banker, som ikke bliver målt individuelt. I denne kategori findes blandt andre Arbejdernes Landsbank, Spar Nord, Lån & Spar og Middelfart Sparekasse,

Lige efter Sparekassen Kronjylland ligger Sydbank med et tilfredshedsindeks på 72,1.

To storbanker går frem i ny tilfredshedsmåling – én oplever signifikant fald

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere