FinansWatch

Kontanthjælps-modtagere presser bank til lavere rente

Lollands Bank nedsatte frivilligt renten på lån efter klage. Forsikringspræmie blev også nedsat.

Foto: Steffen Moses

Forbrugerrådet Tænk siger ofte, at kunderne skal presse bankerne. Det kan også folk i en stram økonomisk situation få noget ud af.

Et par, der var syge og kontanthjælpsmodtagere, fik skåret fem procentpoint af deres rente hos Lollands Bank efter at have klaget.

Det skriver Fagbladet 3F.

Pengeinstituttet nedsatte frivilligt renten på et lån fra 15 procent til 10 procent. Samtidig faldt den månedlige ydelse fra 1.900 kroner til 1.500 kroner.

Lollands Bank lod sig også presse til at halvere præmien på en forsikring, som familien havde tegnet. Men kunderne følte stadig, at de betalte for meget og klagede til Pengeinsitutankenævnet.

Det har ikke givet noget resultat. Ankenævnet siger, at rentesatsen ikke er urimelig.

Direktør Anders F. Møller fra Lollands Bank ønsker ikke at oplyse, hvorfor renten faldt. Han henviser til fortroligheden i forhold til kunden.

Bankernes organisation, Finans Danmark, kommenterer heller ikke på konkrete sager. Men cheføkonom Niels Arne Dam siger, at markedet er frit.

"Hvis man er utilfreds, så synes jeg da, man skal tale med sin bank om det og eventuelt kigge efter en bedre og billigere løsning," siger Niels Arne Dam.

Der findes ingen generelle grænser for, hvor meget banker må tage i rente. Det siger direktør Ulla Wulff Kjær fra Pengeinstitutankenævnet.

"Det afhænger helt af den konkrete sag og af, hvad der er aftalt om et lån. Den rente, som ankenævnet godkender i en sag, kan godt være for høj i et andet tilfælde," siger Ulla Wulff Kjær.

Det er ulovligt at tage ågerrenter ifølge straffeloven: Men der findes heller ikke nogen fast grænse for, hvornår åger begynder.

Ulla Wulff Kjær ser af og til, at pengeinstitutter nedsætter renter eller betalinger, når en kunde går til ankenævnet eller truer med at gøre det. Hvis en bank eksempelvis ikke har varslet en rentestigning korrekt, kan kunden også have en god sag.

"Faktisk er det omkring halvdelen af de private forbrugere, der klager til os, som får noget ud af det," siger Ulla Wulff Kjær.

Mere fra FinansWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs