FinansWatch

Facebook og Apple Pay gør klar til dansk entré: Sådan skal Mobilepay overvinde truslen

Danske Banks betalingsløsning Mobilepay har foreløbig vundet markedet for personoverførsler herhjemme. Men der har heller ingen konkurrence været. Den kommer snart, og derfor er partnerskabet med Nordea en genistreg, mener fagfolk, der dog siger, at Mobilepay stadig har flere udfordringer.

Jeff Chiu/AP/Polfoto
Foto: Jeff Chiu/AP/Polfoto

Mobilepay har klaret sig glimrende på det danske marked. Danske Banks betalingsapp har mere end 3 mio. brugere og har foreløbig vundet markedet for person til person-overførsler.

Det skyldes, at Dansk Bank var hurtigt ude med en brugervenlig løsning, men måske i ligeså høj grad, at der ingen konkurrence har været. De andre danske bankers løsning, Swipp, nåede således aldrig at vinde fodfæste og med Nordeas exit spås Swipp af iagttagere en snarlig død eller i bedste fald overlevelse som niché-løsning for småbanker.

Men konkurrencen er på vej udefra, Facebook, Apple og Google gør klar til at entrere det danske marked, og så er der ingen kære mor længere, siger professor ved CBS, Jan Damsgaard, til FinansWatch.

"Det øjeblik Apple Pay går ind i Danmark, så står vi i en anden verden. De skal ikke have filialer eller forberede butikker. De kommer, og så er de her. Det er med Pokemon Go hastigheder, vi snakker her," siger Jan Damsgaard, der it-processor på CBS og har speciale i digitale betalingsløsninger.

Professor: Danske banker er nødt til at stå sammen

De internationale spillere på betalingsmarkedet har indtil videre holdt sig ude af kampen om det danske marked. Men de er på vej, og de kommer med den konkurrence til Mobilepay, som Swipp aldrig rigtigt kom med, vurderer Jan Damsgaard.

Han ser den internationale trussel som en af de store bevæggrunde for Danske Banks beslutning om at lukke Nordea ind i folden. I stedet for at kæmpe mod hinanden på et lille marked, skal man danne en stærk fælles front, der kan stå på mål mod de internationale betalingsløsninger, siger han.

"Mobilepay har set, at de ikke er robuste nok til at stå imod de internationale spillere alene. Man er i Danmark nødt til at stå sammen," siger Jan Damsgaard.

Tony Thierry Andersen, medlem af Danske Banks direktion og chef for Wealth Management, har tidligere udtalt til FinansWatch, at det netop var angsten for at blive lagt ned af globale spillere, som fik banken til at indgå et partnerskab med Nordea:

"De globale spillere kommer i stigende grad på forskellige platforme. Det kan være Facebook Messenger, Apple Pay og så videre. For at fremtidssikre Mobilepay og sikre endnu større udbredelse i Norden og for at sikre, at vi får endnu større økonomiske muskler, er det her det rigtige svar," sagde han for nylig.

I England havde Barclays på et tidspunkt stor succes med sin mobilbetalingsløsning, PingIt, fortæller Jan Damsgaard. Den var i en periode rigtig populær, men ifølge professoren begik de en fejl ved ikke at lukke de andre banker ind. Da Apple Pay i 2014 blev lanceret i England, støttede alle de andre banker "det helt vildt," siger han og konkluderer:

"Og det har så gjort, at PingIt har haft trangere kår, siden der blev lanceret et alternativ."

"Fætter BR"-modellen

Men der er håb forude for Danske Bank. Man skal bare se lidt tilbage i tiden, forklarer Jan Damsgaard: Én dansk kæde har således haft stor succes med at slå en ellers meget stærkere international spiller tilbage, nemlig legetøjskæden Fætter BR.

"Dengang hvor Toys R Us gik ind i Europa, så gik de ind i et land ad gangen. De bankede den nationale legetøjskæde ved at bygge store superlegebutikker. Og så videre til det næste land," siger professoren.

Men i Danmark forløb det anderledes. Som den eneste nationale legetøjskæde fik Fætter BR udformet en aftale med giganten Toys R Us.

"Fætter BR byggede selv superlegebutikker, før Toys R Us kom til. De placerede store butikker rundt omkring i Danmark, og så var alle positioner taget. Der var ikke noget marked at sætte sig på for Toys R Us," siger han.

Og det er netop denne model, som han forestiller sig, at Mobilepay skal følge for at klare sig.

"Når Danske Bank har, på en meget moden måde, taget imod Nordea, så sidder de på en rigtigt stor del af markedet, og så er der simpelthen mindre at tage af for de store internationale spillere, når de kommer til Danmark," siger han.

Specielt når man taler om Apple Pay, så kan det være nødvendigt med et samarbejde. For uanset hvor stor en del af markedet, Mobilepay sidder på, så er den chip til kontaktløs betaling, der sidder i en Iphone, låst og forbeholdt Apple Pay. Det er kun Apple selv, der kan åbne op for den. Og det er cirka halvdelen af Danmarks smartphones, der har sådan en chip.

Chippen er essentiel, da det kan gøre betaling i butikker langt mere gnidningsfrit. Således behøver Iphone-brugere ikke at skulle åbne Mobilepay, når de betaler, men kan i stedet blot holde telefonen henover terminalen, hvis man forestiller sig, at Apple Pay og Danske Bank indgår et samarbejde.

"Mobilepay og Nets kan hoppe og danse, men det giver dem ikke adgang til chippen på Iphone. Men hvis det lykkedes for Mobilepay at tage hele markedet, så tror jeg godt på, at der kunne komme en løsning med et samarbejde med Apple," siger han og fortsætter:

"Men der må ikke være nogle sprækker at komme ind i. Og en sprække, det kunne eksempelvis være Nordea, der sad på et lunkent Swipp-marked og tænkte: 'øv, hvor er det træls, at vi ikke er kommet igang med mobilbetalinger,' og så ville de puste liv i Apple pay."

Har vundet et marked, man ikke gider have

Mobilepay har på vundet kampen omkring person til person betalinger, på trods af Swipps forsøg på at gøre indtog her. Problemet er bare, at kunderne ikke betaler for overførslerne. Det gør Mobilepay selv. Så en flot førerposition på et uattraktivt marked skal på en eller anden måde vendes til en reel indtægt. Og det er ikke lykkedes endnu.

"Mobilepay i sin nuværende form har ikke været den store succes i butikkerne. Det er for besværligt. De kontaktløse kort, de har til gengæld succes. Før føltes det ikke besværligt at stikke chippe ind og indtaste koden. Men efter det kontaktløse kort er kommet, så føles det pludseligt enormt besværligt," forklarer Kristian Sørensen fra fintech-konsulent firmaet Norfico.

Og han peger på, at der tilsyneladende ikke er nogen, der har knækket mobilbetalingskoden endnu. Det er endnu ikke mere brugervenligt at fiske mobilen frem, låse den op finde sin app og swipe til højre, end det er at vifte med det kontaktløse betalingskort. Og det er ifølge Kristian Sørensen årsagen til, at en stadig forsvindende lille andel betaler med mobil i butikkerne, mens det kontaktløsekort har stor succes.

"Det er brugervenligheden, der vinder. Medmindre man laver en infrastruktur og en løsning i butikkerne, som kan slå det kontaktløse kort, så tror jeg ikke, at Mobilepay vinder synderligt indpas på markedet," siger han.

"Mobilepay er danskernes foretrukne mobile tegnebog. Det er, hvad de har opnået indtil videre. Men hvis de ikke har et tilstrækkeligt attraktivt tilbud til mig ude i butikken, så er jeg jo reelt illoyal. Jeg flytter gerne over til Samsung eller Apple Pay, hvis de har et bedre tilbud til mig som kunde," siger Kristian Sørensen.

Tilbage står altså Mobilepay, som har en bragende succes på person til person betalinger. Men de overførsler giver selvsagt ingen indtægt, når det for privatpersoner er gratis både at modtage og sende penge.

"Mobilepay skal beslutte sig for at investere yderligere i kanalen. De har førerpositionen, men den skal fastholdes. For at fastholde den, skal de have det bedste tilbud ved betalingsøjeblikket i butikkerne. Det har de ikke nu. De har på internethandel, fordi det er et godt alternativ til at indtaste kortoplysninger, men ude i butikkerne er kortet stadig bedre," siger han.

En dyr løsning lidt endnu

Swipp har den teknisk bedste løsning. Hvert enkelt overførsel er billigere for bankerne, fordi der er færre led i clearingen. Hos Swipp hedder det "konto til konto". Det er grundlæggende to led, der skal cleares. Hos Mobilepay hedder det "kort til konto til kort til konto." Altså en mere omfattende proces end hos den ellers fejlslagne konkurrent.

Men det betyder også, at Mobilepays løsning er dyrere. Det er for kunderne ligegyldigt, men for Danske Bank, og nu Nordea, betyder det noget.

"Hele Mobilepays system startede med at være kortbaseret. Så blev det kontobaseret for Danske Bank kunder. Det kan det også blive med Nordea kunder nu. Dermed reducerer de omkostningerne ved produktet yderligere," siger fintech-konsulenten Kristian Sørensen.

Det betyder, at Mobilepay ved cirka halvdelen af de danske bankkunder kan levere en løsning, der er tilsvarende den, som Swipp har slået sig op på. Den bedste og billigste løsning. Og det er kun lidt endnu, at de må sluge de dyre korttransaktioner, forklarer Kristian Sørensen:

"Med PSD2-direktivet så er spørgsmålet, om Mobilepay ikke tager skridtet fuldt ud og gør alle transaktioner kontobaserede. Dermed vil de begrænse deres udgifter til korttransaktionerne."

PSD2-direktivet vil åbne op for, at banker, mod en rimelig betaling, skal åbne op for at tredjeparter kan få adgang til bankkunders kontooplysninger. Selvom Sydbank ikke er med i Mobilepay samarbejdet, så kan Mobilepay betale Sydbank for at få kontooplysninger, med kundens samtykke.

Her kan man altså udbrede "konto til konto"-løsningen, og reducere Mobilepays omkostninger yderligere. Indtil 2018 hvor direktivet træder i kraft, så har Swipp den bedste løsning. Derefter, så har Mobilepay rig mulighed for at bruge samme model.

Medie: Nordea indtog dobbeltrolle i Swipp-sede forhandlinger

Swipp overrumplet af Nordea-udmeldelse

Danske netbutikker er klar til Apple Pay

Fintech-rådgiver: De andre banker bør overveje om det er værd at fortsætte investeringerne i Swipp

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere