Iværksætter om Nordeas fintech-satsning: Det har været en kaotisk uge
Nordeas fintech-satsning Accelerator, der foregik i denne uge, bød på en "kaotisk uge". Det udtaler en af iværksætterne, der deltog i programmet, til Børsen.
En række finansielle startup-virksomheder var i denne uge mødt op på Nordeas kontorer i Oslo for at udveksle idéer og forsøge at overbevise banken om, at deres idé er værd at satse på. Nordea kalder selv initiativet for en succes, men ifølge en af iværksætterne, der deltog i ugens Accelerator-program, var ugen kaotisk. Det siger Maria Flyvbjerg Bo fra fintech-virksomheden Hufsy, som ikke mener, at programmet passer til de mere modne fintech-virksomheder.
"Vi fandt hurtig ud, at programmet ikke er for mere modne opstartsvirksomheder, hvor man bl.a. lærer at pitche og finpudse en idé. Hufsy blev etableret i slutningen af sidste år, så vi har mere behov for en dialog i øjenhøjde," siger Maria Flyvbjerg Bo til Børsen.
Hun kritiserer samtidig, at man som iværksættervirksomhed skal betale et par procenter til en venturefond, hvis man skal deltage i programmet. Jan Sirich, chef for experimentation & learning i Nordea, mener omvendt, at Nordea med Accelerator-programmet kombinerer det bedste fra to verdener. Fintech-virksomhederne kan koncentrere sig om at udvikle nye it-løsninger, mens Nordea kan overveje om bankens kunder kan have gavn af de nye produkter, siger han til Børsen.