FinansWatch

Finansrådet vil mere i dialog med omverdenen men vil ikke offentliggøre sin nye strategi

En del af Finansrådets nye strategi er komme mere i dialog med omverdenen. Men interesseorganisationen ønsker ikke at offentliggøre sin nye strategi, der skitserer organisationens planer.

Foto: Billedarkiv Finansrådet

Bankernes interesseorganisation vil på den ene side mere i dialog med samfundet og borgerne. Det er en del af Finansrådets nye strategi, som blev indført tidligere på året, og som organisationens nye direktør Ulrik Nødgaard står i spidsen for.

Men på den anden side ønsker Finansrådet ikke at offentliggøre sin strategi, der ville kunne give læserne indblik i interesseorganisationens målsætninger, ambitioner og planer.

"Man kan undre sig lidt over, at der ikke ligger en ekstern strategi på deres hjemmeside, så folk kan læse, hvilke strategiske rammer der udstikkes i Finansrådet de næste tre til fem år. Det ville give ret god mening," udtaler kommunikationsrådgiver Jon Kiellberg, der er direktør i Republic, til FinansWatch.

Bør give offentligheden indblik i strategi

Finansrådets direktør, Ulrik Nødgaard, har givet interviews om interesseorganisationens strategi, hvor målsætningen blandt andet er at blive mere dialogsøgende og konstruktiv.

Interesseorganisationens begrundelse for ikke at ville offentliggøre strategien er, at den er et internt arbejdspapir. Ifølge Jon Kiellberg er det naturligt at have et internt arbejdspapir, som ikke er kendt for offentligheden, men det undrer ham, at Finansrådet ikke har en offentlig version af sine fremtidsplaner, som adresserer de nye tiltag.

"Hvis man laver en overordnet strategi, kan man se, hvilke tanker de har gjort sig. Det kan man lave på mange måder, uden at det er kontroversielt på nogen måde. Det er godt for omverdenen, både i forhold til omdømme, rekruttering af medarbejdere og positionering," siger Jon Kiellberg.

Internt arbejdsdokument

Finansrådets kommunikationsdirektør, Nina Munch-Perrin, udtaler:

"Den strategi, som bestyrelsen har vedtaget, er et internt arbejdsdokument med en række projekter, vi skal levere på i en rejse, som er igangsat af den nye direktør, Ulrik Nødgaard. Der er ikke tale om, at der er en eller anden strategi, der skal offentliggøres. Vi har en intern prioriteret opgaverække, som du kan kalde en strategi, når du samler opgaverne. Alle de ting har Ulrik Nødgaard italesat i et interview med jer. Hvis der er andre ting, I gerne vil vide, skal I bare spørge. Der er intet hemmeligt i det," siger kommunikationsdirektøren og tilføjer:

"Hvis det var ment til ekstern offentliggørelse, skulle det være lavet på en helt anden måde. Det havde vi nok lavet mere lækkert og kommunikerbart. Det, der ligger nu, er et internt arbejdsdokument. Jeg tror, at vi i den rejse, vi er på, der bliver det helt klart for alle, hvad der kommer til at ske. Vi vil gerne fortælle, hvad der kommer til at ske. Det har Ulrik Nødgaard også gjort, og jeg stiller også gerne op og svarer på spørgsmål," siger Nina Munch-Perrin.

Sager om skattely øger krav til transparens

I en tid hvor banker som Nordea og Jyske Bank er under pres i forhold til deres rolle i sagerne om skattely, er det vigtigt at sætte sig i borgernes sted og forsøge at forstå den vrede, som dele af befolkningen har mod sektoren, mener Jon Kiellberg.

Han tilføjer, at der af den grund bør være gennemsigtighed i de værdier og visioner, som bankerne såvel som deres interesseorganisation har.

"Det er altid godt at have transparens og have en offentlig vejviser for, hvor man er på vej hen," siger han.

Hertil udtaler Nina Munch-Perrin:

"Der synes jeg, at man kan læse, hvad Ulrik Nødgaard siger, når han bliver spurgt, og hvad han er meget klar omkring. Men jeg synes ikke, at de der skridt hen imod vores fornyelsesrejse skal ligge på vores hjemmeside. Jeg kan ikke se pointen i det," siger Nina Munch-Perrin.

Om kommunikationen i forbindelse med sagerne om skattely siger hun:

"Det jeg synes i den grad, at vi har leveret på. Vi har haft en meget åben og konstruktiv stil. Vi har stillet op til meget skidte sager. Vi har kommunikeret meget klart fra dag ét," siger hun.

Ny strategi koster to medarbejdere jobbet i Finansrådet

Ny direktør i Finansrådet tog tilløb i 10 kilometers højde

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere