FinansWatch

Medie: Bankernes brug af big data udfordrer privatlivet

Det kan fjerne danskernes følelse af et privatliv, at bankerne vil målrette information til dem.

Bankerne vil være bedre til at målrette information og markedsføring til kunderne gennem enorme mængder opsamlet data på nettet - kaldet Big Data. Det er den næste store ting på nettet for bankerne, der i forvejen har enorme og meget private mængder data om danskerne.

Berlingske Business beskriver, at bankerne samler offentligt tilgængelige informationer: Opdateringer på sociale medier, information om indkomst, boligdata og så videre.

Nordea og Danske Bank satser benhårdt på dette område, som giver dem en mulighed for, at blive mere målrettede i deres kommunikation med kunderne.

Men Forbrugerrådet Tænk er bekymrede.

»Problemet er, at data kan fortolkes på forkerte måder. Hvis en kunde »søger nye udfordringer« på LinkedIn, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at pengene stopper med at strømme ind på vedkommendes konto. Men banken kan alligevel nægte at give et nyt lån,« siger Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk.

 

Forsiden lige nu

19-årig sønderjyde blev tiltrukket af finanssektorens åbne døre

DERFOR LOKKER FINANSERNE: Kun fantasien sætter grænser for den 25-årige bankrådgiver René Andersen, der på seks år er gået fra elev, til privatrådgiver og nu til erhvervskunderådgiver i Kreditbanken. "Jeg har svært ved at forestille mig, at der er et andet sted, det er mere spændende at være," siger han i FinansWatchs nye serie om unges vej ind i finansbranchen.

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere