FinansWatch

Coop-chef: Vi kan ikke leve af gode undersøgelser

Allan Nørholm siger, at han ikke er overrasket over, at det tager så lang tid at bygge en kundemasse og lånebog op. Og han har tiltag klar i skuffen, der skal booste væksten.

Coop Bank med cirka 45 ansatte i hovedsædet i Albertslund har muligvis ikke taget hverken den gamle brugsbevægelse eller landet med storm – men man er på vej, lyder det fra direktør Allan Nørholm.

Endda rigtig godt på vej, lyder vurderingen fra det tidligere direktionsmedlem i Sydbank, der minder om, at der er flere logiske årsager til, at væksten ikke har været så markant som forventet. Samtidig mener han, at man skal huske på, at man ikke fra Dag 1 har haft en ”full scale”-bank, og derfor vil man på forretningsvolumen tage små skridt i begyndelsen.

Er du tilfreds med udviklingen her i første halvår? Set udefra virker det som om, at I har sværere ved at hente kunder, end I selv havde forventet?

”Kigger man på forudsætningerne, så har vi nået rigtig meget det første år, vi har været i drift. Og i forhold til første halvår, så har vi fået mange nye kunder. Vi er specielt glade for, at vi ligger så godt i Bankanalysen 2014, hvor vi er den bank, som tredjeflest kunder i Danmark overvejer at skifte til. Det havde jeg helt ærligt ikke turde drømme om,” siger Allan Nørholm til FinansWatch.

Kan ikke leve af det

I taber en del penge, hvordan har du det med det?

”Vi er jo ikke tilfredse, før banken giver et overskud. Sådan må det være. Så vi vil altid føle, at det er utilfredsstillende med et underskud.”

I siger i pressemeddelelsen, at I kommer buldrende derudaf i andet halvår. Hvad er det I kommer med der, som gør, at man skal tro, at I får løftet kundeantallet markant?

”Vi kan ikke leve af gode image-undersøgelser, men jeg hæfter mig ved, at vi også i undersøgelserne fra You Gov i mere end én måned ligger på førstepladsen på deres buzz-liste over banker, som handler om, hvor meget positiv omtale vi får. Så vi har en række indikationer, også fra vores egne undersøgelser, der viser, at danskerne har taget godt imod os, og at de godt kan lide vores værdier. Så vi har forudsætningerne for at tage kunder ind. En ting er så et forudsætningsunivers i forhold til, hvad der kommer til at ske i praksis, men her har vi klare planer for, hvordan vi vil hente markant flere kunder og samtidig løfte forretningsomfanget med kunderne. Der er en kampagne på trapperne, som vi har store forventninger til.”

I det univers

Men kørte I ikke en stor kampagne i vinters, som skulle have givet jer et markant løft i kundetilstrømningen?

Det, vi ville med den kampagne, var at positionere os som en ny type bank. Vi ville godt sørge for, at når folk tænkte på en bank, så skulle de også gerne tænke på os. Nu har vi så fået etableret en bank med de mest almindelige produkter og i løbet af i år, har vi så fået en plads i markedet. Og den plads tror vi kan blive markant større, fordi der er mange danskere, der tilkendegiver, at de overvejer at skifte til os.”

Mange danskere siger, at de godt vil skifte bank, men det sker meget sjældent? Har i et slagnummer på vej, der så skal få danskerne til rent faktisk at skifte over til jer?

”Vi kommer til at præsentere nogle yderligere fordele ved at være medlem og kunde i banken samtidig. Det er i det univers, vi skal arbejde,” siger Allan Nørholm.

I er på vej med en ny kampagne, der skal give jer en masse nye kunder, men hånden på hjertet er du så ikke skuffet over, at det indtil videre ikke er lykkedes jer at hente mere end 32.000 kunder?

”Det er jeg faktisk ikke. Vi havde en forretningsplan, der opererede med flere nye kunder, men tingene har ændret sig lidt. Så jeg synes, at 32.000 kunder er ganske udmærket som et første skridt. Og det er altså mange kunder.”

Det respekterer vi

I var ude og sige på et tidspunkt, at jeres egne medarbejdere var oplagte som kunder i Coop Bank, hvordan er det gået?

”I forhold til det, så har vi ændret vores måde at se det på. Vi lader det være op til folk selv at beslutte, om de skal være kunder i Coop Bank.”

Og hvad var planen, før I ændrede holdning?

”Vi er bare nået frem til, at vi ikke ønsker at presse hårdt på i forhold til medarbejderne. Vi har i dag nogle tiltag, at når vi ansætter nye folk i Coop, så får de naturligvis tilbudt at blive kunde i Coop Bank og får at vide alle de fordele, der er for dem ved det. Der kan være gode grunde til, at de er kunder andre steder, og det respekterer vi.”

Hvor mange kunder har I, når I er gået ind i 2015?

”Vi har nogle ret ambitiøse mål om, at vi kan fordoble antallet af kunder. Jeg vil ikke blive overrasket, hvis vi har 60.000 kunder, når vi kommer ind i 2015.”

Foran dem

Og hvad er jeres langsigtede ambition, fortsat 20 pct. af Coops medlemskreds på 1,4 millioner medlemmer. Altså 280.000 kunder?

Ja, vi opfatter det som absolut realistisk, at vi skal have 20 pct. af medlemsbasen som kunder. Inden vi gør det, skal vi selvfølgelig udvikle vores produkter. Men jeg kan ikke se, hvorfor vi ikke kan nå op på det antal kunder,” siger Allan Nørholm og henviser til, hvor lang tid det tog Ica i Sverige, før de kom op og havde 15 - 20 pct. af deres medlemmer som kunder.

”Deres bank er i dag en kæmpe succes. Og sammenligner man, så er vi faktisk foran dem. Det tog dem 2,5 år før de havde 75.000 kunder,” siger han.

Hvornår kan I lave et overskud?

”Der er ingen tvivl om, at hvis man kigger på de første planer, vi havde, så er vores kundetilgang blevet skubbet, forstået på den måde, at vi er kommet senere i gang med at hente kunder, end vi regnede med. Og vi skal op og have 100.000 kunder, før vi giver et plus på bundlinjen. Og det overskud afhænger så af, om vi har produkter, der kan komme noget volumen på. Vi skal i hvert tilfælde hen op den anden side af  2015, før vi laver en rentabel drift. Det er nogenlunde, som vi har planlagt,” siger Allan Nørholm til FinansWatch.

 

 

Mere fra FinansWatch

Læs også

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs