FinansWatch

Danske Bank: MobilePay overgår vores vildeste forventninger

Danske Banks app til mobile betalinger, MobilePay, kan onsdag fejre sin etårs fødselsdag, og spørger man hos de stolte forældre, er der virkelig noget at fejre.

"Vi havde vel håbet, at vi relativt hurtigt ville nå op og få nogenlunde det samme antal brugere som på vores mobilbank, altså omkring 300.000-400.000. Men vi havde aldrig forventet at få de over 1,4 mio. brugere, som vi har nu. Så det har været en helt overvældende succes," siger Jesper Nielsen, chef for forretningsudvikling i Danske Bank.

App'en er gratis for almindelige forbrugere, mens virksomheder skal betale for at bruge systemet. Og indtægterne herfra vil med tiden betyde, at app'en kommer til at generere overskud til Danske Bank, oplyser Jesper Nielsen.

Men derudover har fødselsdagsbarnet en strategisk vigtig funktion for banken, forklarer han.

"På person-til-person betaling har vi en omkostning ved at holde app'en kørende. Det er en investering, men det har vi det helt fint med. Det handler lige så meget om at holde pengene i Danske Bank. Det at holde relationen til vores kunder er det allervigtigste," forklarer Jesper Nielsen.

"Der kommer en lang række initiativer på erhvervssiden hen over året, og det er her, der hen ad vejen bliver tjent penge. Det bliver en god forretning for Danske Bank," fastslår direktøren.

Også gratis fremover - måske

For almindelige forbrugere er der en god chance for, at det bliver ved med at være gratis at bruge MobilePay. Danske Bank havde ellers varslet, at det med tiden ville koste penge for andre bankers kunder at benytte sig af app'en, men med den konkurrence, der er på markedet for mobile betalinger, kan Jesper Nielsen ikke se for sig, at det vil koste penge at overføre penge fra person til person.

"Man skal passe på med at sige, at alt er gratis for evigt. Men jeg tror, at det fortsat vil være gratis," lyder det fra Jesper Nielsen.

Ud over Danmark har Danske Bank også lanceret MobilePay i Finland, samt i Storbritannien, hvor banken dog modsat i Danmark er med i et sektorsamarbejde. Jesper Nielsen forventer også at lancere app'en i Norge, mens banken i Sverige er med i et andet samarbejde.

I Danmark var Danske Bank først til at lancere en app til mobilbetalinger. Siden har en række andre banker i samarbejde lanceret løsningen Swipp, og også teleselskaberne er kommet til med en betalingsløsning.

Gik lige i hjertet

Det vakte ikke udbredt begejstring i finanssektoren, at Danske Bank gik solo og søsatte sin app før resten af bankerne, men Jesper Nielsen fremhæver, at Danske Banks app er tilgængelig og gratis for alle, uanset hvilken bank de er kunde i.

"Så der er faktisk en app, der dækker alle i hele landet. Derfor er det ikke en hindring for nogen kunder. Med 1,4 mio. brugere må man sige, at Danmark har taget MobilePay til sit hjerte. Vi er i dialog med de andre banker om, hvorvidt man kan få systemerne til at snakke sammen, men vi har ikke nogen aftale på plads endnu," siger Jesper Nielsen.

Forleden forudså JPMorgans topchef, Jamie Dimon, at Facebook ville blive en seriøs konkurrent på betalingsområdet. Og Jesper Nielsen er helt enig i, at bankerne kan forvente konkurrence fra mange forskellige kanter.

"Jeg tror, at Facebook, Google, Apple og den slags virksomheder vil interessere sig mere og mere for det her marked. Jeg tror, de kommer med en anden måde at gøre tingene på, som vi skal være hurtige til at reagere på," siger han.

E-handel næste skridt

Men for Danske Bank er det heller ikke en fremmed tanke at brede sig ud over sine traditionelle markeder.

"Der er bestemt nogle muligheder, især i forhold til at gå ind på internet- og mobilhandel og lignende. Det ligger dog lidt ud i fremtiden, for vi har så travlt i Danmark og de markeder, hvor vi traditionelt hører hjemme. Men jeg vil ikke afvise, at vi udvider ambitionen," siger Jesper Nielsen.

Tre måneder efter, at Danske Bank sendte sin erhvervsbetalingsløsning på gaden, er mere end 700 virksomheder begyndt at bruge den. Det er stadig mest små beløb, der ruller gennem app'en, men omsætningen har rundet 4 mio. kr., og banken oplever stor interesse fra erhvervslivet.

For forbrugerapp'en MobilePay er den månedlige omsætning på vej mod 500 mio. kr. Af de knap 1,5 mio. brugere er de 68 pct. kunder i andre banker end Danske Bank.

/ritzau/

Mere fra FinansWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs