FinansWatch

Pensioneret bankboss har reddet Læsø Salt

Danske Bank-direktøren Bent Hesthaven var egentlig gået på pension, men trak igen i arbejdstøjet for at få Læsøs kendte saltsyderi på ret kurs

Efter 42 år som direktør i Danske Bank, bl.a. på Læsø, var det egentlig meningen, at Bent Hesthaven fra 2010 skulle nyde tilværelsen som pensionist.

Men allerede et år efter blev planen ændret, da en god ven bad ham om hjælp.

Vennen var bestyrelsesmedlem i Læsø Salt A/S, som på det tidspunkt var i heftigt stormvejr. Selskabet havde underskud, direktøren var blevet fyret på grund af mistillid, og en række medlemmer af bestyrelsen havde forladt skuden.

”Jeg blev bedt om at hjælpe selskabet, og det sagde jeg ja til. I starten var det som arbejdende bestyrelsesformand, men jeg kunne hurtigt se, at det krævede mere,” fortæller Bent Hesthaven, da FødevareWatch besøger det kendte saltsyderi på øen i Kattegat.

Vendte underskud til overskud

Bent Hesthaven blev indsat som adm. direktør i december 2011, og hurtigt fik han rettet op på økonomien i selskabet.

”Jeg så på regnskabet for at finde ud af, hvor vi havde store udgifter. Vores to største udgifter var poser til saltet og brænde til at varme syderiet op. Der fik vi lavet nye aftaler, som var langt billigere,” siger han.

Siden har Læsø Salt haft overskud på kontoen, mens det har haltet mere i datterselskabet Læsø Kur, som er et wellness center, der bl.a. bruger Læsø-saltet til behandling af folk med psoriasis.

De to selskaber blev derfor skilt ad, og siden blev Bent Hesthaven også indsat som direktør i Læsø Kur. Her fik han igen vendt forretningen, så selskabet nu har en sund økonomi.

”Jeg har været god til økonomidelen i de to selskaber, og det var der brug for. I mens har andre været dygtige til at lave saltet, for det var ikke min spidskompetence,” siger Bent Hesthaven, som overlader direktørstolen i Læsø Kur til sin efterfølger 1. maj.

Et brand for øen

Læsø Saltsyderi blev startet i 1991 som en produktionsskole, der bl.a. modtog skoletrætte elever. I 2007 tjente syderiet dog så mange penge, at det ikke længere måtte være ejet af kommunen.

Derfor blev det lavet om til et aktieselskab, og Læsø Fonden blev oprettet som ejer.

”Fonden skal ikke have et stort afkast fra os, så derfor bruger vi mange penge på markedsføring, fordi vi er et stort brand for Læsø. Det er nemlig også en del af forretningen at trække folk til øen,” siger direktøren.

Han kom til Læsø for mere end tyve år siden, fordi stillingen som direktør i øens Danske Bank var ledig. Bent Hesthaven så det egentlig som et springbræt til et større job, men blev glad for øen og besluttede derfor at blive.

Spæde skridt i udlandet

Læsø Salt kom i 2012 ud med et overskud på 1,4 mio. kr., mens resultatet i det endnu ikke offentliggjorte regnskab for 2013 ifølge Bent Hesthaven ligger på ca. 300.000 kr.

En del af pengene er blevet brugt på at komme på markedet i Norge og Sverige, hvor Læsø Salt har fundet en grossist, som skal sælge saltet.

”Vi vil gerne sælge mere i udlandet i fremtiden og har også taget de første spæde skridt til at komme ind på markedet i Japan,” sige Bent Hesthaven.

I dag producerer Læsø Salt ca. 60-70 ton salt om året.

Halvdelen af selskabets omsætning kommer fra butikken på Læsø, mens den anden halvdel kommer fra salg til specialbutikker og detailhandlen.

 

Denne artikel er leveret af FinansWatch' søstersite FødewareWatch - www.fwatch.dk

Mere fra FinansWatch

Læs også

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs