FinansWatch

Nærhed til kunder belønner Danske Bank på valutaområdet

Førstepladsen i analysehuset Prosperas undersøgelse om landets bankers indsats på valutaområdet vækker glæde i Danske Bank. Man lægger blandt andet nærhed til kunder til grund for den den gode placering.

Det svenske analysehus Prospera har netop offentliggjort en undersøgelse over danske bankers indsats og kompetencer på valutamarkedet, hvor Nordea og Danske Bank deler førstepladsen.

Hos Danske Bank har man i et par år måttet se førstepladsen gå til Nordea, og det er derfor en stor glæde, at man nu er tilbage på toppen.

” Jeg er rigtig, rigtig godt tilfreds. Vi har ikke haft førstepladsen siden 2010, så det er dejligt at få den tilbage igen. Det er skabt på grund af det samarbejde, vi har omkring vores produkter i hele værdikæden, med alt fra salg til analyse, prisning, back office og så videre. Så det er en stor tilfredsstillelse at se, at vi opnår første- og andenpladser på stort set alle parametre,” siger Rolf Kofod, Head of Sales, Copenhagen, i Danske Bank Markets, til FinansWatch.

Hvad er det, I er gode til på dette område?

”Vi har satset meget på, at nærheden med kunderne sker via rådgivning og analyse, men det kan jo ikke stå alene. Det er nødt til at stå sammen med en dygtig sparring i hverdagen, og i sidste ende handler det også om at kunne tilbyde nogle konkurrencedygtige priser. Alle disse ting har vi formået at samle, og derfor ligger vi godt til på langt de fleste områder,” siger han.

Lytter til kunders behov

I de seneste års undersøgelser er det ifølge Rolf Kofod nuanceforskelle, der har afgjort første- og andenpladserne i undersøgelserne. Traditionelt mener han, at banken har haft rigtig godt styr på de større kunder.

De forsøger at lytte så godt til kundernes behov som muligt, og det gør, at de er i stand til at udvikle deres ydelser. 

”Vi er i konstant kontakt med vores kunder for at høre, hvad behovet er for dem. De analytiske kompetencer ligger os meget på sinde, og det er noget, vi har arbejdet konkret med. Vi har nogle værktøjer, der gør, at vi kan levere en rådgivning, som er ret outstanding i forhold til markedet som helhed,” siger Rolf Kofod. 

For at kunne holde placeringen på markedet i fremtiden mener han, at de skal fortsætte med at optimere alle områder. Kunderne har behov for de rigtige sparringer og løsninger, mens han forudser, at der i høj grad kommer til at blive konkurrence på prisen.

Lige i disse dage skal der dog også være tid til at nyde, at man har gjort et godt stykke arbejde.

”Man kan selvfølgelig godt fokusere på hullerne i osten, og det gør vi da også. Lige nu er vi glade for resultaterne på de forskellige undersøgelser, vi har fået ind. Det er vi stolte af. Det har krævet hårdt arbejde og en god strategi, og det er lykkedes for os. Vi er den stærkeste bank i Norden, og det skal vi gerne blive ved med at være,” siger Rolf Kofod til FinansWatch.  

 

Mere fra FinansWatch

"Køb nu, betal senere"-virksomhed tilbyder rentefri kreditter på 30.000 kr. uden detaljerede kredittjek

DE GRATIS KREDITTER: For at få en kredit uden renter på 30.000 kr. hos Anyday skal man ikke vise lønsedler eller give adgang til bankkonto. Et kredittjek mod debitorregistre og en reservation på en tiendedel af beløbet er nok. Anyday mener, at virksomhedens måde at kreditvurdere kunder på er sikker, og at det ikke lokker kunder i uføre. Dog tager virksomheden open banking-teknologi i brug i det nye år for at blive bedre.

Afdragsfri lån i hopla - men de går til de gale

Man skal kun tage et afdragsfrit lån, hvis man ikke har brug for det, har opfordringen fra nationalbankdirektør Lars Rohde været. Men centralbankens egne tal og en kontrafaktisk beregning peger på, at det ikke er tilfældet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs