FinansWatch

Jyske: Andres sociale udrensning skal ikke ramme os

Det bliver ikke Jyske Bank, der alene løser hele banksektorens udfordring med, at en særlig kundegruppe helst vil betjenes af kassemedarbejdere.

Foto: EHRBAHN JACOB

Fremover vil der være et gebyr på kassebetjening i Jyske Bank, hvis man ikke er kunde i banken - eller kun har et meget lille engagement med banken. Netop øvelsen med at vænne folk af med at bruge kassefunktionen - eller i det mindste betale, hvad det koster, har flere andre banker været igennem. Mest markant selvfølgelig Danske Banks kundeprogram, hvor de mindste kunder skal betale abonnement.

Ordførende direktør i Jyske Bank Anders Dam siger da også, at man næsten kan sammenligne bankens plan med Danske Banks.

"Bortset fra, at vi ikke lukker kasserne. Men der ville ske en ophobning af kunder, som kun skal bruge kassen, hos os, og det kan vi ikke magte," siger han til FinansWatch.

Kan ikke være hele Danmarks kasse

Danske Banks ændringer blev ikke videre positivt modtaget i offentligheden. Hvordan forventer du, at det her bliver modtaget?

"Jeg aner det ikke, men nu vil jeg fortælle folk om det, for det kommer til at ske. Der er jo opmærksomhed på os i dag, og derfor benytter vi chancen til at fortælle om vores overvejelser," siger han.

Frygter du en kundeafgang i stil med det, Danske Bank har oplevet?

"Slet ikke. Men det er jo ikke til at vide. Jeg tror godt, at vores kunder vil forstå, at Jyske Bank ikke kan være kasse for hele Danmark - sat lidt på spidsen. Når konkurrenterne lukker mellem 50 og 75 pct. af kasserne, så bliver der et problem, som kan håndteres. Det håndterer vi gennem prisen og ikke kasselukninger. Det er i hvert fald udgangspunktet," siger Anders Dam.

Danske Bank oplevede et sjældent set dyk i imaget efter indførslen af kundeprogrammet, og 40.000 mindre privatkunder har forladt banken siden årsskiftet. Det er blandt andet kunder som dem, Jyske Bank nu stopper, inden de kommer ind i banken.

Social udrensning

Lytter man på vandrørerne i sektoren, så ventes det, at Jyske Bank ikke er den sidste bank, som tager et opgør med de gratis ydelser. De kunder, som nægter at betale for kassebetjening, får dermed sværere og sværere ved at finde en bank.

"Jyske Bank har ikke noget imod at tage sin andel udfordringerne. Men jeg har noget imod, hvis der - sat på spidsen - foregår en social udrensning andre steder, og det hele havner hos Jyske Bank. Det kan vi ikke magte. Derfor sætter vi prisen op," siger Anders Dam.

Hvor ender det her henne? Kunderne forsvinder jo ikke.

"Aner det ikke. Kunderne må jo gerne komme ind, men vi giver dem et incitament til at bruge pengeautomaterne - ellers skal de betale. De kunder, som koster penge, de må benytte sig af de gratis ydelser, som bankerne stiller til rådighed. Hvis du kun har brug for at hæve dine penge og ikke har andre forretninger i banken, så er det ikke det store problem at bruge automaterne. Det offentlige system går jo selv over til digitalisering alle steder," siger Anders Dam.

Dam: Vi skal bevise os over længere tid

Tilsynet: Den Jyske Sparekasse skal nedskrive for 288 mio. kr.

Jyske Bank: Nødvendigt at dæmme op for andres kunder

Regnskab: Jyske Bank leverer solid indtjening

Jyske vil indføre gebyr på kassebetjening 

 

 

Mere fra FinansWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs