FinansWatch

Danske Bank kæmper mod kundeflugt

Storbankens rådgivere arbejder på højtryk for at få kunderne til at blive.

Køb en to-værelses lejlighed i Valby til 1 mio. kr. og få et boliglån. Så bliver du eksklusiv-kunde i Danske Bank.

Det er et af de budskaber, Danske Banks rådgivere skal sælge til kunderne nu, efter at banken har erkendt, at kommunikationen omkring den nye prispolitik delvist er slået fejl. Kunderne skulle have have mere præcis besked, har bankdirektør Tonny Thierry Andersen erkendt.

Mange af kunderne har simpelthen ikke forstået, hvordan de selv var stillet, når den nye prispolitik træder i kraft den 1. september. I Danske Banks call centre og i filialerne arbejdes der nu på højtryk for at få rettet op på misforståelserne.

Politikere afviser gebyrforbud

Et helt engagement

"Der er flere misforståelser, vi har fået ryddet af vejen. Eksempelvis har flere af vore kunder troet, at Realkredit Danmark ikke var et datterselskab af Danske Bank. Men det er det, og et lån i Realkredit Danmark tæller fuldt ud med, når man skal beregne det samlede engagement," siger pressechef i Danske Bank, Kenni Leth, til epn.dk.

Tilbage til lejligheden i Valby.

Kravet for at blive eksklusiv-kunde er et engagement på 750.000 kr. Køber men en lejlighed til 1 mio. kr. og optager et realkreditlån på 800.000 kr. i Realkredit Danmark, opfylder man de krav. Hvis man så derudover har en opsparing, en pension i banken eller en privattegnet pension i Danica samt et banklån, så lægger banken disse tal sammen.

Overstiger det tal samlet 2 mio. kr., bliver man eksklusiv+kunde. I begge tilfælde koster det ikke noget at være kunde i banken.

Kunder mere positive

"Vi bruger alle ressourcer på at tale med kunderne. Vi har ikke gjort op, hvor mange kunder der har forladt os. Men det er mit indtryk, at kunderne bliver mere positive, når de finder ud af, at programmet på mange områder giver dem nogle fordele," siger Kenni Leth.

Epn.dk har i løbet af tirsdagen været i kontakt med flere af bankens kunder. En af dem er Eli Sandlykke, der mandag meddelte, at nu var det nok. Han havde besluttet sig for at flytte, men giver banken en chance mere.

"Jeg har faktisk et godt forhold til min bankrådgiver. Hun er et jern, og det er derfor, jeg ikke er flyttet endnu. Jeg har indvilget i et møde med hende efter min udmelding til hende mandag," fortæller Eli Sandlykke til epn.dk.

Voksende utilfredshed

Hans utilfredshed er vokset gennem længere tid. Han mener, at Danske Bank i stigende grad har fjernet sig fra kunderne, og beskriver direktionen som "arrogant". Han og andre kunder, som epn.dk har talt med, hæfter sig alle ved bankens mislykkede indtog i Irland samt ikke mindst den negative omtale i forbindelse med Stein Bagger-sagen i 2008.

Hvor mange kunder, der meldes på vej væk, vil Danske Bank ikke oplyse. Hos flere af konkurrenterne lægger man ikke skjul på, at man har mærket øget aktivitet fra Danske Bank-kunder. Men hvor mange der reelt skifter, kan man ikke få tal på.

 

Vilhelmsen kalder Finansrådet til gebyrmøde

Vestager: Ingen lov mod gebyrer

S: Truer med lovindgreb mod bankgebyr

Danske Banks hjemmeside lagt ned efter kundestorm

Bankernes image er i bund

Danske Bank i kundestorm

Danske Bank: Attraktive unge kunder slipper for gebyrer

Forbrugerrådet: Alle har ret til en gratis konto

Avis: Danske Bank kan tjene på kundeflugt

Ekspert: Konkurrenter vil kopiere Danske Bank

Danske: Ingen offentlige mål for nyt kundeprogram

Danske Bank: Kontanter er særbehov

Forsiden lige nu

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere