Danske Bank i kundestorm
"Os der ikke gider bankabonnement", "Vær med i demonstation mod Danske Bank,"jeg skifter jer ud omgående, hvis jeg skal betale gebyr fremover. Håber, I må få en dårlig dag."
Dette er blot et udpluk af de voldsomme reaktioner, Danske Bank har fået efter at have indført en ny prispolitik. Prispolitikken betyder bl.a., at kunder med et begrænset forretningsomfang, risikerer at skulle betale for at være kunde i banken. Til gengæld slipper nogle af kunderne faktisk billigere.
Der er hektisk aktivitet i bankfilialerne, travlhed i call centrene og på bankens Facebook-side, hvor reaktionerne her er hentet fra er fyldt med kritiske indlæg.
Mange reaktioner
"Det er klart, at man får mange reaktioner, når man laver så vidtgående ændringer. Men vi har sikret, at der er bemanding nok i filialerne og i call centrene til at tage sig af kundehenvendelserne, og vi svarer på så mange emner på Facebook, som vi kan, siger pressechef i Danske Bank, Kenni Leth, til epn.dk.
I Danske Bank erkender man, at der har været en del misforståelser omkring den nye prispolitik. Eksempelvis fik en forkert oplysning om, at udgiften til det nye abonnementssystem skulle betales hver måned. Den skal betales hvert kvartal. Men der har været mange andre misforståelser, og det har banken taget til efterretning.
"Derfor bruger vi også mange ressourcer på at forklare kunderne, hvordan det hænger sammen. Mange bliver overraskede, når de hører, at man kan indregne realkreditgælden i det samlede forretningsomfang," siger Kenni Leth.
Bank for alle
Flere eksperter har peget på, at banken kommer til at tjene penge, hvis de svagere kunder rejser. I virkeligheden har banken ikke noget imod at miste den type kunder. Det afviser Kenni Leth.
"Vi vil være en bank for alle, det er der ikke ændret noget ved. Vi er en af de eneste banker, der har 24 timers telefonservice, og vi har over 600 betalingsautomater over hele landet. Og vi mener fortsat, at vi kan konkurrere på prisen.
Danske Banks nye prispolitik betyder, at kunder med det største forretningsomfang slipper billigere. Hvis man har et engangement under 60.000 kr., skal man betale 60 kr. i kvartalet for at være kunde, hvis man har meget enkle behov og 120 kr. i kvartalet, hvis man har lidt flere behov.
Bankens Private Banking-kunder holdes helt udenfor det nye program. De betaler i forvejen 200 kr. om måneden for at være kunder der.