FinansWatch

Danske Bank: Occupy-billeder ikke kritiseret i udlandet

Mens Danske Bank har fået en vældig kritik for sin seneste annoncekampagne i Danmark, så går det fint i bankens øvrigt otte lande, sig kommunikationsdirektøren.

Foto: CATHRINE ERTMANN

Danskerne mistolker den nye reklamekampagne fra Danske Bank, der med dramatiske billeder af lesbiske kvinder, der kysser, smeltende isbjerge og demonstranter fra Occupy-bevægelsen fortæller, at der hersker en ny normal, der aftvinger nye standarder. Det er så også navnet på Danske Banks nye slogan - New Standards.

Men kritikken af kampagnen, der blandt andet har fået banken til at fjerne billederne af Occupy-demonstranten fra reklamerne, er et rent dansk fænomen, fortæller kommunikationsdirektør Eva Hald til Dansk Journalistforbunds kommunikationsportal Kommunikationen.dk

"Det er et rent dansk 'issue'. Vi har lanceret kampagnen i ni lande, og i de otte andre lande går det godt. Folk er glade for den, og vi får masser af ros, og der er ingen ballade. Så vi bliver nødt til at se på, hvad det er med Danmark. Jeg tror ikke, det har noget at gøre med danskernes mentalitet. Jeg tror til gengæld, det har noget at gøre med Danske Banks rolle i det danske samfund. Ellers var der også kommet kritik i de andre lande. Der tror jeg, vi har at gøre med den tillidskrise, banken har været i de seneste år. Når vi bliver set som the bad guys, så bliver der både bevidst og ubevidst tolket nogle ting ind i kampagnen som ikke var intentionen," siger Eva Hald til Kommunikationen.dk.

Hun siger, at banken gerne ville lægge op til debat, men hun mener samtidig, at banken bliver mistolket, når det gælder billederne af demonstranter.

"Vi havde ikke regnet med, at kritikken ville være så voldsom, og vi havde heller ikke regnet med, at enkelte kampagneelementer ville blive mistolket så voldsomt. Jeg har været med til at udvikle kampagnen, så jeg ved godt, hvad intentionerne har været, men jeg konstaterer, at der både blandt almindelige mennesker og eksperter er nogle, der fuldstændig fejlfortolker den og putter intentioner ind i kampagnen, vi aldrig har haft," siger kommunikationsdirektøren.

Mere fra FinansWatch

Pimco-boss: Ikke sikkert inflationen kommer

Investeringschef hos den globale kapitalforvalter Pimco mener, at investorerne handler på en fejlagtig bekymring for, at forbrugerpriserne vil stige, for det er langtfra sikkert, at inflationen vil gå op.

Læs også

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs