FinansWatch

Danske Bank indgår aftale med Amazon for at lave bedre it-løsninger til kunderne

Et samarbejde med Amazon skal fremtidssikre Danske Banks produkter og ruste banken til den digitale fremtid, som flere mindre pengeinstitutter for nylig har luftet bekymring over.

Bo Svejstrup er COO i Danske Bank. | Foto: Danske Bank/PR

Mens mindre banker kæmper med at finde deres ben i den digitale verden, tager Danske Bank nu et stort skridt i retning mod at fremtidssikre sig på it-fronten.

Banken har indgået en aftale om at flytte dele af sin digitale infrastruktur og data ud hos amerikanske Amazons datterselskab ved navn Amazon Web Services, AWS.

Det betyder, at visse af Danske Banks it-systemer i fremtiden kan bruge de muligheder og services, der er i AWS' datacentre - eller i public cloud, som det hedder i fagtermer.

Det er en nødvendig transformation for at kunne leve op til vores kunders efterspørgsel.

Bo Svejstrup, COO for functions og data, Danske Bank

Foruden stærkere og mere fleksibel computerkraft giver aftalen adgang til nye it-værktøjer inden for kunstig intelligens, machine learning og dataanalyse. Det spiller Danske Bank bedre kort på hånden i konkurrencen om kunderne og ansatte med digitale kompetencer, forklarer Bo Svejstrup, COO for functions og data i banken:

"Det er en nødvendig transformation for at kunne leve op til vores kunders efterspørgsel," siger han.

Han vil ikke sige, hvor stor aftalen er i kroner og øre. Men den har i første omgang mest karakter af at være på et eksperimentelt stadie.

"Aftalen giver os hurtigere mulighed for at reagere på kundernes behov i alt fra nye produkter og services til den kunderådgivning, vi kan tilbyde."

Foruden bedre produkter håber Danske Bank, at aftalen gør det lettere at tiltrække og udvikle digitale talenter. Dem er der stor rift om i dansk erhvervsliv, og de vil gerne arbejde med de værktøjer, som cloudteknologien giver mulighed for.

"Fintechvirksomheder arbejder allerede i det her space, og de sidder på en række af de her talenter inden for software og data. Det er et varmt marked, det er der ingen tvivl om," siger Bo Svejstrup.

Bliver mere effektiv

Aftalen med AWS vil rent lavpraktisk gøre Danske Bank mere effektiv. Hos AWS kan banken skrue på sit behov for computerkraft nærmest fra minut til minut.

"Som en del af det at være bank skal vi gennemføre stresstests og risikovurderinger. Det kræver processering af enorme mængder data og kan tage op til flere dage. Det kan vi dreje ned på timer, fordi man i en public cloud kan skalere op og ned. I og med at der er tusindvis af kunder på Amazon, så har de en anden størrelse og er i stand til at skalere mere op og ned, end vi selv er."

Også risiko- og kreditstyringen vil blive mere effektiv, da banken hurtigere kan sende data gennem sine modeller.

"Det betyder, at vi kan lave flere simuleringer, end vi gjorde tidligere. Det har betydning for, hvor effektiv en rådgivning, vi kan tilbyde kunderne."

Med sin størrelse opererer Danske Bank i et andet digitalt luftlag end landets mindste pengeinstitutter, hvor den digitale udvikling volder hovedbrud. Som FinansWatch har beskrevet på det seneste frygter eksempelvis Fanø Sparekasse at blive hægtet af udviklingen, fordi flere større banker udvikler robotløsninger på egen hånd, mens Faster Andelskasse efterhånden bruger så mange penge på it, at direktør Jan Kirkensgaard advarer om, at det kan koste dem deres selvstændighed.

Danske Banks digitale strategi sigter mod at basere sin it-drift på en såkaldt multi-cloud-model. Det betyder, at banken i fremtiden vil veksle mellem at benytte lokale datacentre og så eksterne leverandører som AWS.

Der er regler for, hvilken data der kan blive lagt ud i et eksternt datacenter, og det spiller også ind på Danske Banks tilgang:

"Vi kigger på det fra sag til sag. De ting vi gør i starten er relativt simple, hvad det angår," understreger Bo Svejstrup.

"Sikkerhed, regulering og lovgivning, er jo nøgleparametre, når man snakker om cloud. Vi gør ikke noget overhovedet uden at vi er helt sikre på, at vi selvfølgelig overholder lovgivningen."

Et grundlæggende skifte

Der er sket et grundlæggende skifte i den teknologiske relation mellem kunde og bank. Tidligere skulle Danske Bank overbevise kunderne om, at det var en god idé, når der blev introduceret moderne teknologi som hæveautomater og den første generation af netbank. Men med smartphonens fremkost er billedet vendt på hovedet. Nu er det snarere banken, der skal reagere på kundens digitale behov.

"Det kræver forandringsparathed, det kræver hastighed, og det kræver innovation, og at vi har et værktøj til at levere det med, og det er her hvor public cloud kommer ind," siger Bo Svejstrup.

Han understreger, at det ikke er sådan, at al Danske Banks it-infrastruktur bliver lagt ud i skyen hos AWS.

"Vi har en række forskellige teknologier, hvor dele håndteres rigtig godt i bankens egne datacentre, mens andre dele skal differentiere os mere som bank. Det er mere kombinationen, som vi er ude efter her, og som skal gøre os stærke."

Datacentral opfordrer små banker til at finde sammen for at tale med større vægt

Mindre banker frygter at digitale krav kan blive deres død 

Mere fra FinansWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs