FinansWatch

Danske Bank har stærkest brand blandt storbanker

En ny imageundersøgelse viser, at Danske Banks brand står stærkest blandt Danmarks største banker. Til gengæld løber en anden bank med sejren, når det gælder kundetilfredshed.

Danske Bank har det stærkeste brand blandt de 12 største banker, viser en ny imageundersøgelse. | Foto: Jens Dresling

Når det gælder 12 af de største banker i Danmark, har Danske Bank det stærkeste brand.

Det viser en ny rundspørge, som virksomheden Myresearch har lavet blandt 566 beslutningstagere i virksomheder, og det er blevet til rapporten Myimage Bank 2021, som er den første af sin slags.

"Vi er glade for, at beslutningstagere i virksomhederne vurderer os som et stærkt brand. Jeg tror, en af forklaringerne er, at vores arbejde med at positionere Danske Bank som strategisk sparringspartner bærer frugt, og at den øgede indsats, vi har lagt i at hjælpe bedst muligt under corona pandemien, er blevet bemærket.," siger Kim Larsen, kommunikationsdirektør i Danske Bank, i en mail til FinansWatch.

Mogens Østergaard, der er adm. direktør hos Myresearch, fortæller til FinansWatch, at et godt image er 'forretningskritisk', fordi det er med til at understøtte de tre vigtige bundlinjer: Den økonomiske, medarbejdertilfredsheden og kundetilfredsheden.

"Imaget er en slags smøring, som gør, at forretningens tandhjul kan løbe noget bedre rundt," siger han.

De 566 beslutningstagere, som ude i virksomhederne har ansvar for at beslutte, hvilken bankforbindelse virksomheden har, fortalte i undersøgelsen, hvilke kriterier der har stor betydning, når de vælger bank.

75 pct. angav, at faglig dygtighed har stor betydning. 68 pct. angav troværdighed, og samme andel, 68 pct., angav pris og vilkår.

Kvalificeret kendskab

Beslutningstagerne blev også spurgt om, hvilket kendskab de har til de 12 banker. Og det er en vigtigt parameter for en virksomheds brandværdi, forklarer Mogens Østergaard.

"Det handler om kvalificeret kendskab. Kendskab er ikke bare kendskab. Det at kende navnet, men ikke rigtigt at vide, hvad en virksomhed står for, får man ikke kunder af. Det handler om at kende den godt eller kende den indgående. Det er afgørende," siger han.

35 pct. af de adspurgte svarer, at de kender Danske Bank indgående, og 40 pct. fortæller, at de kender banken godt.

Nordea scorer også højt på kendskab med 25 pct., der kender banken indgående, og 34 pct. der kender den godt.

Derefter følger Jyske Bank, hvor 16 pct. fortæller, at de kender banken indgående, og 31 pct. at de kender banken godt.

En anden dimension af brandværdien er, hvilke præferencer virksomhederne har. Det har Myresearch afspejlet i rapporten ved at spørge, hvem beslutningstageren ville invitere til pitch, hvis virksomheden skulle have ny bank.

Her scorer Danske Bank højst med 25 pct., der siger 'helt sikkert', og 22 pct. der giver meldingen 'sandsynligvis'. Omvendt ligger banken også relativt højt med 18 pct., der siger 'helt sikkert ikke'.

Nordea scorer 22 pct. på 'helt sikkert' og 20 pct. på 'sandsynligvis', mens 18 pct. svarede 'helt sikkert' til Jyske Bank, og 26 pct. svarede 'måske'.

En skarp profil

Myresearch har også bedt beslutningstagerne forholde sig til forskellige udsagn, hvor de har skullet vurdere, hvilken bank - som de som minimum kender lidt til - der bedst afspejler udsagnet.

Danske Bank står i toppen for de to udsagn 'Rådgivningstung' og 'Markedsleder'. Ifølge Mogens Østergaard er det en klassisk imagefordel, hvis virksomheden ligger i toppen på to eller tre udsagn.

"Jo mere man dominerer et eller flere udsagn, jo mere skarp profil har man," forklarer han.

Arbejdernes Landsbank topper opgørelsen på udsagnene 'Troværdig', 'Ansvarlig' og 'Adskiller sig'. Ringkjøbing Landbobank placerer sig øverst på 'Attraktive priser og vilkår', mens Jyske Bank bliver tildelt titlen som den mest innovative bank.

Nykredit Bank ligger i toppen, når det gælder 'høj kvalitet'.

Ud fra de forskellige parametre har Myresearch beregnet et Brand Power Index, hvor top fem er:

1. Danske Bank

2. Nordea

3. Jyske Bank

4. Nykredit Bank

5. Sydbank

Danske Bank har haft fokus på at rådgive og hjælpe de virksomheder, banken har som kunder - både i forhold til coronarelaterede problemstillinger og andre af tidens vigtige tendenser.

"Vi ønsker at være en stærk sparringspartner inden for de temaer, som lige nu er centrale for mange virksomheder. Vi oplever generelt, at kunderne sætter pris på de kompetencer, vi bringer til bordet, i forhold til eksempelvis digitalisering, bæredygtighed samt de udfordringer, som er blevet endnu mere aktuelle som følge af pandemien som adgang til likviditet og hjælp til supply chain. Det er naturligvis vores ambition, at vores stærke position som brand i endnu højere grad genspejles i den samlede kundetilfredshed, og det arbejder vi benhårdt på," siger Kim Larsen.

Myresearch har også spurgt beslutningstagerne om deres kundetilfredshed, men her var Lån & Spar Bank, Sparekassen Kronjylland og Vestjysk Bank dog ikke med på grund af for få besvarelser.

Top tre blev:

1. Ringkjøbing Landbobank

2. Spar Nord Bank

3. Arbejdernes Landsbank

Tryg topper ny imageundersøgelse 

Mere fra FinansWatch

Flex Funding indgår stor garantiaftale med EU-fond

Den Europæiske Investeringsfond, EIF, vil garantere udlån hos Flex Funding for 425 mio. danske kr. "Det er kæmpestort," siger adm. direktør Henrik Vad, der nu er i dialog med flere institutionelle investorer.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs