FinansWatch

Investeringsplatforme melder om markant tilgang af kvindelige investorer: 2020 bliver et vendepunkt

Flere investeringsplatforme melder om en stor stigning i antallet af nye kvindelige kunder i årets løb. "Jeg tror, der er kæmpe potentiale i at få flere kvinder til at investere," lyder det fra CEO i Saxo Bank.

"Det har været for kompliceret før. Det har været for sofistikeret for, at mange ville synes, det var lige noget for dem. Det er noget, vi vil prøve at lave massivt om på nu," siger CEO i Saxobank om at målrette investeringsprodukter til kvinder. | Foto: Stine Bidstrup/ERH

I år er interessen for at investere steget markant. Men særligt flere kvinder har fået øjnene op for at spare op i aktier de har endda overgået mændene i tilgangen til investeringsplatformene i år, lyder meldingen fra flere store platforme.

"Der er kæmpe potentiale i at få flere kvinder til at investere, og jeg tror, det er noget, der kommer til at flytte sig markant over de kommende år," siger Kim Fournais, der er adm. direktør i Saxo Bank, til FinansWatch.

Han har i 2020 set en vækst på 285 pct. i antallet af kvinder, der har oprettet en konto på investeringsplatformen Saxoinvestor. For mænd har væksten været 194 pct. i samme periode.

"Vi ser gerne langsigtet, at kvinder helst skal være repræsenteret lige så godt som mænd i vores kundebase," lyder det fra direktøren.

Godt for samfundet og kvinderne

I dag udgør kvinder 24 pct. af det samlede antal kunder på platformen Saxoinvestor i Danmark mod 19 pct. på samme tid sidste år.

"Når vi i forvejen ikke har en særlig god aktiekultur i Danmark, og at der samtidig nærmest ingen kvinder er med, er der kæmpe potentiale," siger Kim Fournais og tilføjer:

"Det er den rigtige retning at få flere kvinder til at investere - både forretningsmæssigt, men også generelt for både samfund og kvinderne selv. For det er også kvindernes pensionsopsparing, penge, verden og fremtid. Vi vil meget gerne sikre, at alle føler, at de selvfølgelig kan og - i min optik - skal deltage i at investere i forhold til deres økonomiske fremtid," siger han.

"Når jeg ser tilbage, er der helt åbenlyst flere ting, vi kunne gøre for specielt at målrette til kvinder"

CEO i Saxo Bank, Kim Fournais

Også hos Nordnet har tilgangen af nye kvindelige kunder overgået tilgangen af mandlige kunder. Her er antallet af kvindelige investorer i Danmark for indeværende år vokset med 89 pct., mens stigningen for mænd er 58 pct.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Sammenligner man kvinders og mænds investeringer, er der få forskelle, siger Anne Buchardt:
Sammenligner man kvinders og mænds investeringer, er der få forskelle, siger Anne Buchardt: "Da markederne faldt i marts måned, var det først og fremmest kvinderne, som havde is i maven og valgte at gå ud og købe aktier på det tidspunkt. Samtidig har kvinderne en længere horisont og handler mindre end mændene" | Foto: Nordnet/PR

"Jeg tror virkelig, at der i 2020 kommer til at ske et mærkbart skifte, og at vi ser et vendepunkt i, at der vil være flere kvinder fremadrettet, der begynder at interessere sig mere for investering," siger Nordnets landechef, Anne Buchardt.

"Jeg hører, at mange kvinder har siddet med en fornemmelse af, at de godt vidste, at de ligesom gik glip af et eller andet, men at de måske tidligere ikke lige har fået set nærmere på det," tilføjer hun.

Nicheplatforme smitter af på markedet

I 2020 er Nordnets kundebase generelt vokset med 70 pct. Udviklingen er ifølge direktøren en kombination af negative renter og coronakrisen, der har forårsaget store udsving på aktiemarkederne. Samtidig har folk har fået mere tid og penge mellem hænderne, og flere er begyndt at bruge flere digitale services.

Forklaringen på den store tilgang af kvinder skal også ses i lyset af de mange nye niche-netværk, siger Anne Buchardt:

"Der er ret mange af de her relativt nye grupper - Female Invest, Moneypenny, Ophelia Invest og Kvindeøkonomien, som har fået vind i sejlene den seneste tid. De gør et kæmpestort stykke arbejde for også at få kvinder i gang med at investere."

Robotrådgiverplatformen Nord Investments, der kom til i 2017, får mere end dobbelt så mange kvindelige kunder ind i dag i forhold til, hvad man gjorde for tre år siden. Direktør Anders Hartmann er enig i, at de nye netværk har smittet af på resten af markedet for investeringsplatforme.

"De her investeringsmiljøer har skabt nogle rum, hvor kvinder kan sidde med ligesindede uden en masse mænd omkring sig, der overvurderer egne investeringsevner, bruger fagudtryk og selvfølgelig ikke nævner alle de gange, de har tabt penge."

Kim Fournais regner med, at Saxo Banks platform, Saxoinvestor, som blev lanceret i 2018, har haft betydning for tilgangen af kvinder. Platformen er mere intuitiv end de platforme, banken har haft hidtil som Saxotradergo og Saxotraderpro, siger direktøren.

"De (platforme, red.) er for folk, der kender mere til markedet og ofte har en finansiel baggrund. Det tror jeg godt kan virke intimiderende for mange mennesker - ikke kun kvinder - men i særdeleshed kvinder," siger han.

"Det er nemmere at navigere rundt i Saxoinvestor, der er bygget op om investeringstemaer og uddannelse. Jeg mener faktisk ikke, vi havde de rette platforme til det her tidligere," tilføjer han.

Vil have endnu flere kvinder med

Kan man få endnu flere kvinder til at investere, vil der også være konkurrence om at få de nye kunder, siger Kim Fournais, der håber tendensen fortsætter.

"I virkeligheden er det kun en positiv ting, at der er et segment, som helt åbenlyst er massivt underserviceret, som alle nu kan tage fat i," siger han.

Han erkender, at man ikke har gjort noget særligt for at målrette investering til kvinder tidligere, men det vil man prøve at lave om på nu.

"Når jeg ser tilbage, er der helt åbenlyst flere ting, vi kunne gøre for specielt at målrette til kvinder. Det er ikke kun kvinder - vi vil gerne have alle typer af kunder," siger han.

"Det har været for kompliceret før. Det har været for sofistikeret til, at mange ville synes, det var lige noget for dem. Det er noget, vi vil prøve at lave massivt om på nu," siger han.

Saxo Bank-direktør: "Kvinder er bedre til at investere"

En større tilgang af kvinder på aktiemarkederne kan få betydning for, hvad der bliver investeret i. For der er enkelte forskelle i måden, kvinder og mænd investerer på. For eksempel handler kvinderne mindre end mændene, siger Anne Buchardt:

"Når man kigger nærmere på, hvor forskellene opstår, er der måske lidt mere grøn energi og medicinal i virksomheder i kvindernes aktievalg, hvor mændene måske har flere it-investeringer, og der kan være et enkelt bryggeri, der sniger sig ind i porteføljen."

Flere undersøgelser tyder på, at kvinder er bedre til at investere end mænd, siger Kim Fournais og peger på, at kvinder er mere langsigtede, når de investerer, mens mænd er "mere ud og ind ad markedet":

"Jeg tror simpelthen, at kvinder måske har en længere tidshorisont, og så er man lidt længere om at træffe sine beslutninger om, hvad man vil. Men når man så har gjort det, prøver man også at holde fast. Det tror jeg er meget gode grundregler for, hvordan man investerer langsigtet," siger direktøren.

Saxo Bank opkøber kundeportefølje af schweizisk konkurrent 

Kim Fournais: Arne-skatten er uretfærdig 

Mere fra FinansWatch

Debat: Open insurance-revolutionen er allerede godt i gang

Open Insurance: Med Open Insurance vil vi se en bevægelse hvor de etablerede forsikringsselskaber tvinges til at udstille policeoplysninger, så tredjeparter kan bygge services ovenpå de traditionelle koncessioner. Men det er der ikke rigtig noget nyt i. Det nye er, at vi i F&P bliver tvunget ind i et mindset, hvor den digitale platform er produktet i sig selv. Det stiller krav til samspillet mellem strategi, forretning og teknologi, skriver Lars Albert Ahnfeldt Beck Thomsen, Managing Partner i Trustworks.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs