FinansWatch

Ny hvidvaskrapport blotlægger mangler i Danske Banks undersøgelse

Hvidvaskrapport fra advokatfirmaet Clifford Chance blotlægger mangler i Danske Banks advokatundersøgelse fra 2018.

Foto: Nikolaj Skydsgaard/Reuters/Ritzau Scanpix

En lang række af Danske Banks kunder i den estiske filial var så anløbne, at selv Swedbank, der også har sin del i hvidvaskskandalen, afviste at have med dem at gøre.

Det viser en hvidvaskrapport fra advokatfirmaet Clifford Chance, ifølge Berlingske, og det fremhæver mangler i Danske Banks advokatundersøgelse fra forrige år, da den ikke indeholdt tilsvarende detaljer om kunderne.

Swedbank, som har betalt for Clifford Chance-rapporten, afviste således at modtage de omtalte kunder, da de i 2015 blev smidt ud af Danske Bank, blandt andet fordi det var uklart, hvem der var de bagvedliggende ejere af selskaberne.

Rapporten fortæller også, at nogle af kunderne havde forbindelser til sager om narkohandel og svindel og havde relationer til "kendte kriminelle netværk", skriver Berlingske.

"Vi afviser de fleste af dem, fremgår det af et notat fra Swedbank, som advokatundersøgelsen har fundet frem, og i en mail kalder en af den svenske banks ansatte selskaberne for en "bunke af beskidte kunder"."

Swedbank afviste 90 pct. af kunderne, som søgte over til bankens afdeling i Tallinn fra Danske Banks filial i den anden ende af den estiske hovedstad

Mere fra FinansWatch

Læs også

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs