FinansWatch

Bankers milliardmarked kan smuldre

En undersøgelse fra Morningstar viser, at både Nordea og de regionale banker har højere omkostninger end Danske Bank for de produkter, som mandag betød en fyring af Danske-direktøren Jesper Nielsen.

Foto: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix

Bankerne tjener milliarder hvert år på at sælge investeringsprodukter til privatkunderne, men mandagens afsløring af, at Danske Bank solgte et produkt til sine kunder med så høje gebyrer, at banken selv ikke ventede et positivt afkast, kan nu også ramme konkurrenternes pengemaskine på området.

En undersøgelse fra Morningstar fra 2018 viser, at både Nordea og de regionale banker har højere omkostninger end Danske bank for lignende produkter.

Det skriver Finans.

Da renten også er faldet, er der nu grund til at undersøge, om kunderne kan forvente et afkast efter omkostninger på lavrisikoprodukter.

"Vi vil undersøge, om bankerne kan tilbyde de lavrisikoprodukter, som de har. Det ser ikke nemt ud med den rente, vi har," udtaler siger Jesper Berg, Finanstilsynets direktør, til Finans.

Beregningerne fra Forbrugerrådet Tænk viser, at bankkunderne siden 2012 har betalt 40 mia. kr. til bankerne og investeringsforeningerne, og derfor er det en stor indtægtskilde, der risikerer at smuldre.

"Læren vi kan drage af denne sag er, at banksektoren i årevis har solgt produkter, som forbrugerne ikke har været tjent med. For det danske marked har i årevis været domineret af aktivt forvaltede produkter med forholdsvis høje omkostninger. Det til trods for at alle, der ikke er forlovet med banksektoren, har sagt, at det ikke er i forbrugernes interesse," vurderer vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe, over for Finans.

Fra Nordea oplyser Tine Vestergren Uldal, chef for opsparing og investering, at banken nu gennemgår sine produkter for at se, om Nordea-kunder kan være berørt på samme måde som kunderne i Danske Bank.

Sagen i Danske Bank drejer sig om investeringer i produktet Flexinvest Fri, hvor omkring 87.000 kunder i en periode har betalt for højt aftalegebyr, hvilket betød, at Danske Bank selv ventede, at kunderne ville tabe på investeringen. Danske Bank valgte på den baggrund af fyre Jesper Nielsen, der i 2017, da gebyret blev sat op, var chef for privatkunder i Danske Bank.

Danske Bank oplyste mandag, at banken regner med at skulle betale 400 mio. kr. tilbage til kunderne, som har betalt for høje gebyrer.

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere