Norsk storbank vil tilbyde kunder robotrådgivning

Bankrådgiverrollen har ændret sig, mener norske DNB, som inden længe vil tilbyde sine kunder robotrådgivning.
Foto: PR
Foto: PR

I løbet af første kvartal vil den norske storbank DNB tilbyde kunderne rådgivning via robotter. Det skriver Dn.no.

Avisen skriver, at der vil være tale om en såkaldt "sparerobot", som i praksis fungerer via anvendelse af kunstig intelligens og machine learning.

Robotten vil kunne give råd ud fra kundens økonomiske situation og risikovilje, og på sigt vil den på baggrund af forbrugsmønstre give råd om at mindske kundens udgifter.

"Rådgiverrollen har ændret sig meget. Der er ikke så mange henvendelser til personlige rådgivere længere. Derfor må vi opsøge kunderne på en helt anden måde. At tilbyde individuelle spareråd er en af disse," siger Ingjerd Blekeli Spiten, som er chef for privatmarkedet i DNB, til avisen.

Han nævner, at banken har investeret i det danske selskab Subaio, som kan give kunder overblik over deres abonnementer og mulighed for droppe dem, man ikke bruger.

"På sigt vil lignende tjenester for andre typer omkostninger også komme," siger Ingjerd Blekeli Spiten.

"Det er vældig vigtigt, at alle kunderne føler sig set. Ironisk nok har vi behov for vi maskiner til dette, som skal støttes af mennesker," siger Spiten.

 

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også