FinansWatch

Danske Bank dropper støtte til Pride-festival - mangler opbakning fra ansatte

Modsat tidligere år er Danmarks største bank ikke på sponsorlisten til Copenhagen Pride. Medarbejderne har ikke bakket tilstrækkeligt op i år, og derfor er pengene blevet i kassen, lyder forklaringen. Hos Nykredit handler selskabets sponsorat om at sende et signal om mangfoldighed til alle danskere (Opdateret).

Fra Copenhagen Pride-paraden i 2016, hvor Danske Bank-ansatte viser flaget | Foto: David Bentow

(Opdateret kl. 12.35 med kommentarer fra Danske Banks HR-direktør, Henriette Fenger Ellekrog)

I denne uge løber Copenhagen Pride af stablen. Festivalen har til formål at skabe synlighed og forståelse for LGBT-miljøet (bøsser, lesbiske, biseksuelle, transpersoner), og lørdag er der stor parade igennem hovedstadens gader.

Butiksfacader i Indre By er allerede blevet dekoreret i regnbuens og mangfoldighedens farver, og i 7-Eleven kan man endda drikke kaffe af Pride-kopper. På Kongens Nytorv er søjlerne på Det Kongelige Teater blevet elegant svøbt i store regnbueflag.

(artiklen fortsætter under billedet)

Det Kongelige Teater klædt i regnbuens farver

Men kigger man over på den anden side af pladsen, dér hvor Danmarks største bank har hovedkvarter, er der ikke nogen mangfoldighedshyldest at få øje på.

Her er søjlerne på Danske Bank-domicilet grå, som de plejer at være, og modsat sidste år deltager banken heller ikke i arrangementet som sponsor. Ifølge Danske Banks HR-direktør, Henriette Fenger Ellekrog, skyldes det manglende medarbejderinitiativ.

”Vi har i flere år støttet økonomisk, når der er medarbejdere, som har deltaget i Copenhagen Pride. Det har vi gjort, fordi vi gerne vil bakke op om medarbejdernes initiativ, og fordi vi som arbejdsplads er optaget af at bidrage til forståelsen for vigtigheden af mangfoldighed og retten til at være den, man er. Deltagelsen i Copenhagen Pride har været båret af medarbejdernes frivillige initiativ, men det er desværre ikke lykkedes at stille med et hold af medarbejdere til paraden i år. Det håber vi meget kan lykkes til næste år, og så vil banken også støtte dette økonomisk,” udtaler hun skriftligt til FinansWatch.

"Alle er velkomne i Nykredit"

Sidste år gav Danske Bank 25.000 kr. til Copenhagen Pride. Dengang lød udmeldingen fra banken til FinansWatch, at Danmarks største bank havde støttet op om Copenhagen Pride gennem flere år, og at Danske Bank så det som en naturlig del af det at være en arbejdsplads med plads til mangfoldighed.

I år er det altså blevet til et nej, men ligesom i både 2016 og 2017 er der fortsat tre finansvirksomheder på listen over sponsorer til LGBT-Festivalen – Nykredit, Nordea og nu forsikringsselskabet AIG, som har valgt at sponsorere i år.

Hos Nykredit, der har været sponsor flere år i træk og som støtter med 15.000 kr. i år, mener man, at det er vigtigt at sende et budskab til både kunder og danskere i almindelighed ved at sponsorere:

"Som Danmarks største udlåner er vi i dialog med alle mulige forskellige danskere. Det er vigtigt for os at sige til kollegaer, til kunder og til samfundet, at alle er velkomne i Nykredit. Vi vil godt være et sted, hvor forskelligheder er, og hvor forskelligheder trives. Derfor vil vi gerne støtte op om denne her festival, der fejrer mangfoldigheden," fortæller Trine Ahrenkiel, kommunikations- og HR-chef i Nykredit.

FinansWatch har spurgt Danske Bank, hvad de vil sige til de kunder, som muligvis bliver skuffede over, at banken ikke sponserer i år.

"Vores opbakning til medarbejdernes deltagelse i Pride har aldrig handlet om markedsføring, men om at bakke op om medarbejdernes initiativ og bidrage til en vigtig udvikling. Mangfoldighed og det at udvikle Danske Bank til at være en arbejdsplads, hvor alle har lyst til at være og har mulighed for at udfolde deres potentiale er højt på dagsordenen, og det er det, uanset om vi har medarbejdere med i paraden i år eller ej," udtaler Henriette Fenger Ellekrog.

Finansbosser: Fokus på mangfoldighed er en "yderst rentabel investering"

Finansvirksomheder iklæder sig den regnbuefarvede førertrøje 

Mere fra FinansWatch

Bankerne trækker sig mere og mere fra drilling og olie

For selskaber som Odfjell Drilling er det blevet en krævende opgave at overtale bankerne til at komme med ny finansiering. Bankerne fortsætter med at trække sig fra oliesegmentet, da "mange selskaber fortsat er i en udfordrende situation," siger Nordea-chef.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs