FinansWatch

Bankernes ankenævn drukner i sager

Det tager nu over et år at få en sag behandlet hos Pengeinstitutankenævnet. Ved årsskiftet ventede 1.314 sager på en afgørelse.

Pengeinstitutankenævnet er ved at sande til i klager, og ventetiden er nu over et år. Ved årsskiftet var der 1.314 sager, der ventede på en afgørelse. Et stort antal, når der kun var 715 sager, der kom gennem systemet i hele 2010.

Ved årsskiftet 2007/2008 var der kun 72 sager, der ventede på en afgørelse.

Det skriver Nyhedsbrevet Finans.

Steg efter finanskrisen

"En ventetid på over et år er på sigt ikke tilfredsstillende. Men det er tilfredsstillende i den givne situation," siger direktør i Pengeinstitutankenævnet Thomas Brenøe til Nyhedsbrevet Finans

Baggrunden er en kolossal stigning i antallet af klager i kølvandet på finanskrisen. I 2007 var der kun 338 klager, men tallet var steget til 1.304 i 2009. Det var det højeste antal klager i nævnets historie, og selv om det blev lidt bedre i 2010, så var der 1.120 klager.

De nye sager er dog ofte foregået i tidligere år end 2010. Der er en generel forældelsesfrist på tre år, så mange af de nye sager stammer fra 2007.

Forventer færre nye sager

"Jeg tør ikke spå om, hvor det fremtidige niveau vil ligge, men jeg tror ikke, at det bliver lige så højt som i 2009 og 2010," siger Thomas Brenøe.

I november 2010 ansatte Pengeinstitutankenævnet tre nye jurister, der skulle tage sig af de mange klagesager. Det var en fordobling, så nævnet får også ekspederet flere sager, men de nye medarbejdere har endnu ikke for alvor slået sig i gennem på sagspuklen. Men med den øgede kapacitet forventer han kortere ventetider for de utilfredse bankkunder, skriver Nyhedsbrevet Finans.

Mere fra FinansWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs