Små virksomheder glemt i bankers charmeoffensiv
For de små og mellemstore virksomhederne er det svært at mærke, at bankerne har startet kampen om erhvervskunderne. Det skriver Berlingske.
De små virksomheder er ikke attraktive nok til, at bankerne kæmper om deres gunst.
”De store virksomheder ha haft flere knapper at dreje på, og de har brugt dem så de står stærkere end før krisen. Den mellemstore del af erhvervslivet humper stadig noget mere end de store virksomheder, og kreditrisikoen, og kreditrisikoen i det segment er noget større. Derfor er der ikke samme kamp om kunderne her. Sektoren har fået nogle ordentlige tæv i krisen og har ikke længere samme risikovillighed,” siger Henrik Sjøgreen, adm. direktør i FIH Erhvervsbank til Berlingske.
Bankernes tilbageholdenhed giver store problemer for segmentet, mener Jannick Nytoft, adm. direktør i venturekapital- og kapitalfondsorganisationen DVCA.
”Min klare fornemmelse er, at de små og mellemstore virksomheder fortsat har meget svært ved at skaffe finansiering,” siger han.