Massiv vækst i bankreklamer

Bankerne har trykket annoncespeederen i bund. Hos enkelte banker er omfanget af annoncering steget med flere hundrede procent de seneste fem år.
AF PIA GLUD MUNKSGAARD, pm@finanswatch.dk

TV-kampagner i bedste sendetid og helsides annoncer i landets aviser.

De største danske banker satser massivt på at gøre opmærksomme på sig selv i kampen om kunderne. Enkelte banker har skruet markedsføringsvolumen op med flere hundrede procent. Det viser tal fra Gallup Adfacts.

Arbejdernes Landsbank og Jyske Bank er blandt de banker, der har øget reklamevolumen mest. Mens Arbejdernes Landsbank i 2005 annoncerede for godt 650.000 kr. brutto, blev der i de første 11 måneder af 2010 annonceret for lige over 17 mio. kr., viser tal fra Gallup Adfacts, hvor internet annoncering ikke er inkluderet.

Tallene er bruttotal og er baseret på en standard milimeterpris og medregner derfor ikke de i nogle tilfælde betydelige rabatter, som medierne giver for at få annoncørerne med om bord. De viser altså ikke, hvor mange penge, bankerne reelt har brugt, men giver en god indikation på omfanget af bankernes annoncering.

Mere synlige

Hos Arbejdernes Landsbank har man haft et klart ønske om at blive mere synlige.

”Vi har haft et ønske om at blive mere synlige i markedet. Vi driver en god og fornuftig bank, og det synes vi, der er flere, der skal vide. Derfor har vi forsøgt at øge kendskabet til os,” siger marketingdirektør Peter Froulund, der forventer at omfanget af reklamer i de kommende år vil ligge på det nuværende leje.

Hos Jyske Bank er eksponeringen i landets medier steget fra knap fem mio. kr. i 2005 til 35 mio. kr. i de første 11 måneder af 2010. Frank Pedersen, direktør for marketing og kommunikation i Jyske Bank, forklarer stigningen med, at der er sket et skift fra sponsorering til annoncering.

Fra sponsering til reklamer

”Vi har været igennem en rimelig omfattende øvelse med at reducere mængden af vores sponsorater for at kunne få noget mere synlighed ved hjælp af annoncering i markedet,” siger han.

Samlet for de største ti banker største i Danmark er der sket en stigning fra godt 170 mio. kr. i 2005 til knap 216 mio. kr. i de første 11 måneder af 2010.

Ifølge både Jyske Bank og Arbejdernes Landsbank er pengene givet godt ud.

”Vi kan meget klart se effekten. Det er i første omgang henvendelser i butikken, men også i antallet af kunder øges,” siger Peter Froulund.

Også hos Jyske Bank har reklamerne været med til at give flere kunder.

”I 2006, da John B blev lanceret, tredoblede vi nettotilgangen af kunder i efteråret, og fra ’06 til ’07 gik tilgangen 67 pct. netto op i forhold til året før,” siger Frank Pedersen, med henvisning til Jyske Banks karakteristiske journalist-figur i reklameblokken.

Nuværende leje

Hos landets største banker, Danske Bank og Nordea, er reklameeksponeringen ifølge gallup Adfacts faldet, og ifølge adm. direktør, Morten Kristensen, i mediebureauet Phd, der bl.a. har Nordea som kunder, har eksponeringen fundet sit leje.

”Vi vil ikke se en eksplosiv vækst i de kommende år. Jeg tror, vi vil se at væksten vil følge inflationen generelt,” siger han.

Desuden vil vi se en trend, hvor deciderede kampagner bliver erstattet af promoveringen af nye produkter.

”Man erstatter kampagner med services og produkter. For eksempel Danske Banks applikation til mobilbank. Du skal ud og fortælle, at du har den, men det er jo også en måde at erstatte en dagbladskampagne, hvor man siger, at man er innovativ,” siger han.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også