FinansWatch

Nichebank buldrer frem med massiv vækst

Mens adskillige banker kæmper hårdt for at låne flere penge ud, vokser nichebanken Bank Norwegian med rekordfart. Banken har godt fat i alle nordiske markeder, men væksten stopper ikke her, siger topchef, som ikke frygter store tab på den lange bane.

Tine Wollebekk, topchef i Bank Norwegian

Den norske nichebank Bank Norwegian, som hører under flyselskabet Norwegian, vokser hurtigere end langt de fleste af sine konkurrenter og har også fået godt fat på det danske marked.

Pengeforretninger er ikke noget, der sker ude på en øde ø.

Lars Krull, bankforsker ved Aalborg Universitet.

Et frisk regnskab for tredje kvartal viser, at det samlede udlånet på alle de nordiske markeder er vokset 42 pct. til knap 24 mia. danske kr. på årsbasis, og dermed fortsætter banken den massive vækst, der har præget forretningen de senere år.

"Vi er rigtig godt tilfredse. Vi arbejder i alle markeder på at optimere vores profil, og vi er også blevet bedre kendt i det danske marked. Vi har en god forståelse for markedet," siger Tine Wollebekk, topchef i Bank Norwegian.

Væksten sker på bekostning af en relativt begrænset stigning i omkostningerne. Udgifterne til administration stiger i perioden knap 9 pct., personaleomkostningerne stiger 5 pct., mens bankens nedskrivninger på udlån vokser 18 pct. til cirka 111 mio. kr. holdt op imod den samme periode sidste år.

Det rokker dog ikke ved, at Bank Norwegian samlet set kan lægge cirka 341 mio. danske kr. på bundlinjen, svarende til en vækst på 76 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.

Klar til mere vækst

Bank Norwegian blev stiftet i 2007 og vokser i alle fire markeder, hvor banken opererer, dvs. i Norge, Sverige, Finland og Danmark.

Banken gik i 2015 ind på det danske og finske marked, som i regnskabet er opgjort under samme post. Her udgjorde udlånet i tredje kvartal cirka 7,2 mia. danske kr., svarende til en vækst på 166 pct. på årsbasis, hvilket dog skal holdes op imod, at banken kommer fra et lavt niveau.

"Vi vil gerne fortsætte med at vokse. Kunderne betaler generelt deres lån tilbage over en periode på tre-fire år. Det betyder, at vi skal lave en del nye lån bare for at holde status quo," siger Tine Wollebekk.

Videre oplyser hun, at man på det danske marked har en markedsandel på omkring 3 pct.

"Det er udmærket, men vi vil gerne vokse yderligere," siger topchefen.

Tine Wollebekk blev udnævnt som topchef for Bank Norwegian i sommer og glæder sig over, at banken på grund af løbende, solide overskud er blevet mere robust og dermed bedre rustet til at vokse.

"Vi er meget tilfredse med, at vi har været i stand til at øge vores kernekapital, fordi vi akkumulerer betydelig egenkapital hvert kvartal. Derfor kan vi bedre fokusere på vækst," siger hun.

Er der en risiko for, at det giver bagslag, når I vokser så hurtigt?

"Det mener vi ikke. Vi kigger super seriøst på vores kreditter og afsætning. Vi mener, at vi er godt rustet og har en fornuftig kreditrisiko," siger hun.

I Danmark må bankerne som rettesnor maksimalt vokse 20 pct. om året, men da Bank Norwegian er under norsk tilsyn, behøver banken ikke at rette sig efter den retningslinje.

Simpelt koncept

Ifølge topchefen vokser udlånet med cirka 250 mio. i Danmark hvert kvartal og med cirka 500 mio. kr. i Finland, og samlet set får banken i omegnen af 70.000-80.000 kunder hvert kvartal.

Vi har ikke en masse ting på hylderne, men har kun fokus på nogle få ting.

Tine Wollebekk, topchef i Bank Norwegian.

Målt alene i udlånskroner er Bank Norwegian samlet set nu større end Arbejdernes Landsbank og nærmer sig med hastige skridt landets femtestørste bank, Spar Nord.

"Jeg er ikke overrasket over deres vækst. De har lavet et meget, meget easy koncept," siger Lars Krull, bankforsker ved Aalborg Universitet.

"Derudover har de været meget aggressive i deres markedsføring. Du har ikke kunnet gå gennem Københavns Lufthavn uden at blive tilbudt deres produkter. De er meget nærværende."

Bank Norwegian har et simpelt koncept, der indebærer, at kreditværdige kunder kan få en indlånskonto, kreditkort og forbrugslån, blandt andet til finansiering af flyrejser. Ifølge bankens hjemmeside varierer de årlige omkostninger i procent på et forbrugslån på 65.000 kr. med en løbetid over 5 år på mellem 10,33 pct. til 28,36 pct.

"Vi har et enormt fokus på det, vi gør. Vi har ikke en masse ting på hylderne, men har kun fokus på nogle få ting. Derudover har vi et enormt stærkt analytisk team, som har styr på risiko, prisningen af kredit og opfølgning," siger Tine Wollebekk.

Bankforsker: En god deal

Bank Norwegian tilbyder et kreditkort med rentefri kredit i 45 dage, og hvor kunderne opnår såkaldte "cash points", som giver rabat på flybilletter. Ifølge bankens hjemmeside er de årlige omkostninger i procent knap 22 pct. på det produkt.

"Det kan godt være, at renten er høj, men hvis man ser lidt holistisk på det, er det ikke så galt, sammenlignet med at kunderne skulle have været nede i banken og have fået et lån og måske også betalt et gebyr for det. Jeg tror, at der er mange, der betragter det som en god og fleksibel deal," siger Lars Krull fra Aalborg Universitet.

Kan de danske banker lære noget af Bank Norwegian?

"De danske banker klarer sig godt lige nu, men det, de kan lære, er, at pengeforretninger ikke er noget, der sker ude på en øde ø, og som bankerne har for sig selv. En kombination op imod et brand som Norwegian kan være godt. Men det er ikke alene kombinationer, som er lige gode. Kombinationen med rejser er bedre end med dagligvarer, har det vist sig," siger Lars Krull og henviser blandt andet til Coop Bank, som har fået en svær start på det danske marked.

Forsiden lige nu

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere