
Sammenlagt 477 ansatte har Danske Bank og Nykredit sagt farvel til i 2016, bland andet for at sænke omkostningerne. Fyringer i bankerne behøver dog slet ikke at være nødvendige for at sænke de årlige omkostninger, hvis bare bankerne gør de rigtige it-investeringer. En analyse fra PA Consulting viser, at finanssektoren kan sænke omkostningerne med 30 pct. ved at få nye it-systemer og have konstant fokus på onkostningerne. Det skriver Børsen.
Bankerne fokuserer på at sænke omkostningerne under recession, mens de skruer op for salg og service, når udgifterne stiger som følge af inflation. Dermed ender det ofte i fyringer, når omkostingerne skal ned igen. Men i stedet bør bankerne i væksttider have konstant fokus på, at omkostningerne ikke stiger, lyder det fra Amdi Hansen, partner og rådgiver i PA Consulting.
Mens Danske Bank og Nykredit har været igennem fyringsrunder i år, har der ikke været meldt om fyringer i Nordeas bankforretning. Til gengæld har banken investeret 7,5 mia. kr. i et nyt it-system, der skal sænke omkostningerne og gøre det nemmere for kunderne at bruge banken.
"Vi tror ikke på spareprogrammer i Nordea. Vi kunne skære omkostningerne med 10 pct. i morgen, hvis vi ville. Det er ikke svært, det kunne min mor finde ud af. Det svære er at arbejde med effektivitet og samtidig forbedre kundens oplevelse," siger Rodney Alfvén, chef for investor relations i Nordea, til Børsen.
Nykredits tillidsmand: Vi har ikke fået redskaberne til effektiviseringer