Nordeas topchef: Vi skal fortsat levere på omkostningerne

Et af de positive punkter i Nordeas regnskab er udviklingen i omkostningerne, som er et væsentligt fokuspunkt for Nordea. Men selv om udviklingen i tredje kvartal har været overraskende god, så maner topchef Casper von Koskull til lidt besindighed.
"Vi har speedet op i omkostninger, men man skal huske på, at noget af fremgangen er relateret til valuta," siger han til Ritzau Finans.
I de første ni måneder af i år har en svag svensk krone gavnet med 96 mio. euro.
"Men med både med- og modvind fra valuta skal og vil vi levere," siger han, og nævner, at han er overbevist om, at omkostningerne vil fortsætte med at falde.
Han peger dog, at omkostningerne i fjerde kvartal nok vil være større. Det skyldes både sæson og placeringen af visse restruktureringsomkostninger.
"Flere omkostninger, der betales årligt, forfalder naturligt nok i fjerde kvartal, og vi placerer også nogle flere restruktureringsomkostninger i fjerde kvartal," oplyser Casper von Koskull.
En anden lidt mindre tung post - nedskrivninger - udvikler sig også godt, og den udvikling ser Casper von Koskull fortsætte.
Nedskrivningerne faldt i tredje kvartal til 44 mio. euro og udgjorde 8 basispoint af udlånet, hvilket er meget lavt.
"I den fremtid jeg kigger på - de kommende kvartaler - ser jeg ikke nedskrivningerne stige," siger han.
Den største skønhedsplet i regnskabet er nok gebyrposten og handelsindtægterne, der skuffede markedet og var markant lavere end i samme periode sidste år.
Den bekymrer ikke Casper von Koskull, da han karakteriserer udviklingen som sæsonbestemt og dermed ikke strukturel, hvilket - hvis det havde været tilfældet - ville have bekymret ham.
For så vidt angår gebyrposten siger topchefen, at Nordea har en god pipeline, så han har ingen grund til at tro, at det ikke bliver bedre. I denne post ligger blandt andet indtjening fra virksomhedshandler.
Den anden del af indtægterne - handelsindtægterne - er afhængige af udviklingen på finansmarkederne, hvor volatiliteten er og har været høj.
I regnskabet fremhæver Nordea også, at kundetilfredsheden er på vej op med en fremgang i Sverige.
"Kundetilfredsheden viser den største stigning i Sverige, men fra et lavt udgangspunkt," påpeger topchefen.
Det lave udgangspunkt skyldes, at Nordea har haft imageproblemer på husmarkedet i Sverige og måske også flytningen af hovedsædet fra Sverige til Finland, der nu er gennemført.
Koskull: Bankerne har undervurderet hvidvask
Nordea-CEO: Resultat er sæsonmæssigt påvirket og ikke strukturelt
Relaterede artikler:
Koskull: Bankerne har undervurderet hvidvask
For abonnenter