FinansWatch

Nordeas Nora skal tale til kvinder og de unge

De første erfaringer fra Sverige, hvor Nordea har lanceret sin nye investeringsrobot Nora, viser, at især kvinder og yngre kunder er blandt brugerne. Dansk Nordea-chef forudser lignede mønster i Danmark, skriver Berlingske.

Anne Buchardt, der er chef for opsparing og pension hos Nordea Danmark Foto: Nordea PR

Inden sommerferien lancerer Nordea sin nye investeringsrobot Nora, som skal tage konkurrencen op med blandt andre June, Darwin og andre lignende digitale investeringsløsninger. Samtidig går Nordea med Nora efter nye kundegrupper, skriver Berlingske Business.

Avisen skriver, at de første tal fra Sverige, hvor Nora allerede er lanceret, indikerer, at appen i højere grad bruges af yngre kunder samt kvindelige kunder sammenlignet med danske erfaringer. Den gennemsnitlige Nora-investor er således 36 år, og kunderne op til 50 år står for 76 procent af investeringerne.

Ser man bredt på aktiebeholdningen i Danmark, har danskere over 60 år gennemsnitligt fra 2010 og frem til april i år har haft 61 pct. af beholdningen af aktier, viser tal fra Værdipapircentralen. Desuden sidder kvinderne i gennemsnit på blot 32 pct., mens den kvindelige andel i Nora er oppe på 43 pct. hidtil, skriver Berlingske Business.

"Der vil med stor sandsynlighed være kunder, som vil vælge denne løsning frem for den traditionelle aktive forvaltning. Men vi tror på, at det her taler til nye kundegrupper, så derfor er vi ikke udpræget bekymrede for at kannibalisere af vores eksisterende forretning. Det handler mere om at sikre, at vi har de rigtige tilbud til alle vores kunder," udtaler Anne Buchardt, der er chef for opsparing og pension hos Nordea Danmark, til avisen.

Nordeas Nora vil være billigere og mere etisk end June

Danske banker vil øge investeringsservice for at beholde formidlingsprovision

Mifid II får Nordea til at droppe strakshandel

Forsiden lige nu

Briterne vil både blæse og have mel i munden efter brexit

Nyhedsanalyse: Storbritanniens forslag til en aftale med EU efter brexit vil være godt nyt for fødevarevirksomheder og handels- og produktionsvirksomheder, mens service- og finansvirksomheder kan blive klemt. Parterne står dog stadig langt fra hinanden, skriver Watch Mediers EU-korrespondent.

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere