Nordea beskyldes for flere kasketter

Johnny Madsen, partner og investeringschef i Dansk Formue- og Investeringspleje, mener, at Nordeas rolle i forbindelse med Pandoras børsintroduktion sidste år er betænkelig.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Nordeas rolle i forbindelse med Pandoras børsnotering undrer Johnny Madsen, partner og investeringschef i Dansk Formue- og Investeringspleje. Det skriver Børsen i dag.

”Især Nordeas rolle undrer mig. Banken er medejer af Axcel, som købte Pandora for få år siden. Axcel lånte pengene til købet af Nordea. Banken er samtidig også emissionsbank i forbindelse med børsintroduktionen, og sluttelig gik banken ud og anbefalede Pandora-aktien til Nordeas egne kunder i forbindelse med børsintroduktionen. Nordea stod dermed indirekte selv som sælger af aktierne, mens banken optrådte som køber af aktierne for sine kunder, hvor den betegnede Pandora som en succes. Og så er der andre investorer, der hopper med. Det er kasketforvirring, så det basker. Og Nordea har faktisk en interesse i at få sat en så høj pris som muligt på Pandora-aktien, hvilket jo er stik imod de kommende aktionærers ønske,” siger Johnny Madsen til Børsen.

Børsen skriver samtidig, at smykkekoncernen i 2008 i en analyse blev betegnet som et ”one-product-company” med en begrænset levetid. Analysen var bestilt af EQT, som overvejede at købe Pandora, men som endte med at sælge analysen videre til Pandoras ejere.

Johnny Madsen ærgrer sig over, at konklusionen om, at Pandora blev spået en begrænset levetid, ikke har været investorerne bekendt.

Nordea har ikke ønsket at svare på kritikken i Børsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også