FinansWatch

Medie: Anders Dam kalder Panama-kritik for "postulater og moralske dommere"

Jyske Banks ordførende direktør afviser, at banken skulle have gjort noget forkert i Panama-sagen. Han mener, at kritikken af banken bygger på kritikernes moralopfattelse.

Foto: PR

Jyske Bank har ikke gjort noget galt i sagen om, at flere af bankens kunder har haft selskaber i skattelyet Panama. Ifølge den ordførende direktør, Anders Dam, kom kunderne ind i banken, da den overtog Sparekassen Lolland, skriver Berlingske Business.

"Vi har undersøgt de her påstande, og vi kan ikke se, at der skulle være mere. Vi havde de her seks kunder, som vi overtog fra Sparekassen Lolland, og de er som nævnt lukket ned. Jeg synes, at vores rolle i den sag er meget enkel. Tilbage er der en masse postulater og moralske dommere," siger han til avisen.

Han mener, at så længe Jyske Bank har overholdt den gældende lovgivning, har banken ageret korrekt. Han peger desuden på, at mange af bankens kunder forsøger at minimere deres skattebetalinger, og at nogen eksempelvis gør det ved at omdanne deres kapitalpensioner til aldersopåsapring.

Ifølge Anders Dam har banken i dag nogle få, amerikanske kunder, der har oprettet selskaber i Panama, og de har dokumenteret over for banken, at de betaler den skat, de skal.

Mere fra FinansWatch

Antallet af forsikringsklager falder igen til lavt niveau

Efter et mindre skvulp i 2020 faldt antallet af klager over forsikrings- eller pensionsselskaber til Ankenævnet for Forsikring igen sidste år. Ifølge F&P er klageniveauet en konkurrenceparameter, som holder selskaberne på tæerne. I LB Forsikring kan man næsten ikke komme længere ned, mener skadedirektør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs