FinansWatch

To hedge-kunder trækker Jyske Bank i retten

To af de otte sagsøgere, som Forbrugerombudsmanden repræsenterer i Jyske Hedge sagen har sagt nej tak til bankens tilbud om forlig. Dermed skal Jyske Bank i landsretten næste år.

jyske bank facade

Jyske Bank skal ikke have lov til at løbe fra deres ansvar. Det synes at være holdningen hos to af de otte investorer, som gennem forbrugerombudsmanden har trukket Jyske Bank i retten for dårlig rådgivning om investeringsmareridtet Jyske Hedge Markedsneutral Obligationer.

To af de otte investorer har meddelt ombudsmanden at de ikke ønsker at tage imod Jyske Banks tilbud om forlig, hvor de ville få 80 pct. af deres tab erstattet af banken.

Det bekræfter specialkonsulent hos Forbrugerombudsmanden Sigurd Slot Jacobsen.

"Der er to, der har valgt at takke nej til forligstilbuddet, og som ønsker at fortsætte i landsretten, og det er vi så gået videre med til Jyske Bank,” siger han til FinansWatch.

Tilmeld dig FinansWatch' gratis nyhedsbrev eller tegn et gratis 30 dages prøveabonnement på FinansWatch her.

Ganske forfærdelig rådgivning

Grunden til, at de to investorer har valgt at sige nej tak til forliget, skal findes i ønsket om at placere et ansvar, fortæller Sigurd Slot Jacobsen.

”Den primære bevæggrund er, at de mener, at banken har begået rådgivningsfejl i forbindelse med investeringen, og det vil de gerne have en dom for. Også fordi banken i forliget jo ikke anerkender, at der er begået fejl,” siger han.

Den ene af de to forligsafvisende investorer, Finn Juncker, bekræfter over for FinansWatch, at det netop er ønsket om at få banken til at tage ansvar, der er drivkraften. Han mener han står med en rigtig god sag, ikke mindst fordi han har opkaldet, hvor bankrådgiveren solgte ham investeringen, på bånd.

"Jeg ser mine chancer som særdeles gode. Jeg har en god lydfil, fra da banksælgeren solgte produktet til mig, og de fleste, der hører det, er enige i, at det er ganske forfærdeligt," siger Finn Juncker.

Lavrisiko-produkt

Han kan med lydfilen bevise, at Jyske Bank ikke oplyste ham om, at produktet var gearet 25 gange, som banken ellers har påstået, samt at han blev tilbudt at skifte sin eksisterende lavrisikable obligationsbeholdning ud med beviser i hedgeforeningen, der ifølge bankrådgiveren var et tilsvarende lavrisikoprodukt.

Forliget, der primært berører ca. 1150 medlemmer af protestforeningen Foreningen Af Investorer i Jyske Hedge, var i første omgang betinget af, at alle otte investorer, som forbrugerombudsmanden repræsenterer, sagde ja tak.

Bankforlig hænger i en tynd tråd

Dermed risikerede Jyske bank ikke både at skulle betale en masse penge i forlig og samtidig blive trukket i retten af ombudsmanden. Det lagde dog et uretfærdigt pres på de otte sagsøgere, så Jyske Bank indvilligede i at beholde tilbuddet om forlig til de mange investorer i protestforeningen, også selvom nogle af Forbrugerombudsmandens investorer skulle vælge at fortsætte deres retssag.

Jyske på vej tilbage i retssalen

Forbrugerombudsmand fjerner forhindring for Jyske Hedge-forlig

Dropper god skik-anklage

Forbrugerombudsmanden sender nu en anmodning til Landsretten om at sætte en dato for de to blivende sager. Denne dato forventes fastsat først i det nye år.

De to investorer, der har valgt at sige nej til forliget, vil gå videre i retten med krav om fuld erstatning på grund af dårlig rådgivning. Til gengæld har Forbrugerombudsmanden frasagt sig retten til at stævne Jyske Bank for ikke at overholde god skik-reglerne i markedsføringen og salget af Jyske Hedge-obligationerne.

"Som Forbrugerombudsmand og mandatar har jeg også nedlagt påstand om, at banken har handlet mod god skik, som Finanstilsynet også påpegede, og den del har jeg accepteret at give afkald på i kollektivets interesse. Så sagen skæres til, så de, der måtte sige nej til forliget, alene får lov at føre erstatningssagen videre," forklarede Henrik Øe over for FinansWatch i november.

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere