FinansWatch

Jyske Bank får kritik for at skrive til 12-årig og friste med betalingskort

Det vækker kritik hos Forbrugerrådet, at Jyske Bank har skrevet direkte til en 12-årig og tilbudt et betalingskort. Banken ser ikke brevet som salgsfremmende, men vil genoverveje kommunikationen.

Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Et brev sendt fra Jyske Bank til en 12-årig dreng i forbindelse med drengens fødselsdag vækker kritik hos forældrene og Forbrugerrådet. Det skriver Finans.

I brevet ønsker Jyske Bank drengen, der er kunde i banken, tillykke med dagen og tilbyder en særlig type konto, muligheden for et betalingskort og et kundemøde, hvor drengen "gerne må tage mor eller far med." Forbrugerrådet mener ikke, at betalingskort til børn i sig selv er problematisk, men det duer ikke, at banker henvender sig direkte til børn via breve.

"Vi byder det ikke velkomment, at banker sender markedsføringsbreve ud til 12-årige børn. Det er ikke passende, og det understreger, at der er et behov for retningslinjer på området. Dem har vi længe efterspurgt fra Forbrugerombudsmanden," siger Vagn Jelsøe, vicedirektør hos Forbrugerrådet Tænk, til Finans.

Hos Jyske Bank ser man ikke brevet som markedsføring eller salgsfremmende, fortæller Hanne Birgitte Møller, forretningsdirektør hos Jyske Bank:

"Det er ikke ment som et salgsbrev. Det er en oplysning om en mulighed. Det er ingen hemmelighed, at vi skubber på i en mere kontantløs retning, men brevet er ikke et salg af et betalingskort," siger hun, men påpeger, at Jyske Bank alligevel vil kigge på formuleringen af brevet.

Mere fra FinansWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs