FinansWatch

Mobilepay gav ekstraarbejde til Danske Banks it-afdeling

Kunder i Danske Bank og brugere af Mobilepay kan igen logge ind på bankens apps og systemer.

Jakob Jørgensen/Polfoto/Arkiv
Foto: /ritzau/Jakob Jørgensen

Et nedbrud, der opstod onsdag eftermiddag hos Danske Bank, blev næsten løst torsdag morgen. Men Mobilepay fortsatte med at drille, og først ved 13-tiden lød meldingen fra Mobilepays pressechef Peter Kjærgaard, at systemet var oppe i fulde omdrejninger.

"Selv om vi er et selvstændigt selskab, så er vi en del af Danske Banks it-systemer."

"Så når de går ned, gør vi det ofte også. Bagefter blev vi ramt af nogle afledte affekter, som påvirkede kortbetalinger, men de skulle være løst nu," siger Peter Kjærgaard.

Hvad angår årsagen til nedbruddet, fortæller Danske Banks pressechef Kenni Leth, at man har en meget klar formodning af, hvad der forårsagede de tekniske problemer.

"Et strømsvigt har fået en række af de kundevendte systemer til at sætte ud."

"Men vi er i gang med en dybere analyse af problemet for at lære af det og undgå, at det kan ske igen," siger Kenni Leth.

Han afviser "fuldstændigt", at problemerne skyldes hacking.

Danske Bank efter it-kaos: "Der vil være udfald en gang imellem"

Forsiden lige nu

Køber af krisebank tager en for holdet: Vi gør det for den danske banksektor

Det ville have haft konsekvenser for hele banksektoren, hvis ikke den fortabte situation i Østjydsk Bank var blevet løst, mener direktøren i Sparekassen Vendsyssel, der nu overtager både filialer og kriseramte kunder. Vi så meget nødigt, at banken skulle havne i Finansiel Stabilitet, siger han til FinansWatch.

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere