FinansWatch

Danske Banks øverste chef lægger op til digital overhaling: "Vi er nødt til at være ekstremt agile"

Landets største bank er kendt for at være langt fremme på det digitale område, men Danske Bank arbejder på flere tiltag, der kan gøre banken endnu skarpere på den front, siger topchef til FinansWatch.

Topchef Chris Vogelzang (tv.) og formand Karsten Dybvad (th.) Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

I den danske banksektor er Danske Bank kendt for at være langt fremme, når det gælder digitalisering.

Men det holder ikke bankens nye topchef, Chris Vogelzang, tilbage. Over for FinansWatch siger han, at man pt. overvejer flere tiltag, der kan gøre storbanken endnu mere digital.

"En god bank er agil og omfavner ny teknologi. En rigtig god bank tager også beslutninger i forhold til, hvor man skal investere for at skabe de bedste kundeoplevelser og værdi for vores interessenter. Det er de ting, jeg kigger på lige nu," siger han til FinansWatch, efter at storbanken torsdag morgen aflagde sit halvårsregnskab.

Erfaring med det digitale

Nærmere kommer han det ikke, men storbanken har meldt ud, at man i løbet af året vil vende tilbage med en række tiltag, der kan styrke bankens indtjening på sigt.

Chris Vogelzang arbejdede fra 2009 til 2017 som direktør hos ABN Amro med ansvar for bankens detailkunder.

Inden han kom til Danske Bank, arbejdede han som rådgiver, og i den rolle rådgav han blandt andet det internationale konsulentbureau Boston Consulting Group om finansiel teknologi og digitale forandringsprocesser.

Topchefen siger, at bankdrift bliver mere og mere digitalt, og det skal Danske Bank indrette sig efter.

"Vi er nødt til at være ekstremt agile og på den måde være i stand til at rykke os hurtigt på den digitale front," siger han.

Vogelzang begyndte i rollen som topchef i Danske Bank 1. juni, efter at Jesper Nielsen, der nu er fyret, havde vikarieret i rollen i over et halvt år, da hans forgænger, Thomas Borgen, måtte trække sig fra posten i 2018 på grund af hvidvasksagen i Estland.

Kan differentiere sig fra konkurrenter

Chris Vogelzang siger, at man skal være i stand til at operere i "et lavmarginsmiljø," hvor der er pres på indtægterne, og stadig levere gode kundeoplevelser.

Han har nu været i banken i syv uger, og på den baggrund ser han Danske Bank som "en god bank, der tager hånd om complianceudfordringer." Og på det punkt kan banken endda adskille sig fra konkurrenterne, siger han.

"Jeg ser nogle gode muligheder i, at vi kan differentiere os ved at være rigtig skarpe til compliance," siger Vogelzang til FinansWatch.

Danske Bank har i forlængelse af bankens hvidvasksag i Estland styrket bankens complianceenhed for at undgå, at banken havner i lignende sager igen.

FinansWatch bragte torsdag formiddag nedenstående interview med Chris Vogelzang:

Danske Bank-topchef efter 4300 færre kunder: "Hver eneste kunde, vi mister, er bekymrende"

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere