FinansWatch

Thomas F. Borgen varsler større forskel på kundernes betaling

Digitale bankløsninger og udstrakt selvbetjening er i vækst, men de vil næppe gøre den samlede regning til kunderne mindre, siger Danske Banks adm. direktør.

Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix

Nogle bankkunder vil slippe billigt, mens andre skal dykke dybt i lommerne. Det bliver en af konsekvenserne af den digitale udvikling, der brager løs i Danske Bank, siger adm. direktør Thomas F. Borgen til Finans.

"Vi kommer til at se, at prisen i endnu højere grad kommer til at afhænge af folks valg. Ønsker du f.eks. standardløsning A, får du den gratis. Vil du have løsning B, koster den lidt, og vælger du løsning C, må du betale prisen," siger han.

Danske Banks 1,2 mio. danske kunder løser i stigende grad via netbankløsninger mange af de opgaver, der tidligere lå i hænderne på deres bankrådgiver. Alligevel rundede Danske Bankkoncernens nettogebyrindtægter sidste år 15,3 mia. kr. – 1,2 mia. kr. mere end i 2016. Forventningen for 2018 er, at nettogebyrindtægterne vil "ligge på et højt niveau".

Thomas F. Borgen erkender, at Danske Bank havde "ganske gode" gebyrindtægter sidste år, men det forklares først og fremmest med stor aktivitet i værdipapirhandler og travlhed blandt de institutionelle aktører frem for almindelige kunder, lyder forklaringen.

Thomas Borgen hiver "supersherif" tættere på sig efter hvidvasksag

Tonny Thierry tager 15 mio. kr. med sig fra Danske Bank

Hvidvasksag kaster skygge over Danske Banks organisationsændring

Forsiden lige nu

Danske Bank dropper støtte til Pride-festival - mangler opbakning fra ansatte

Modsat tidligere år er Danmarks største bank ikke på sponsorlisten til Copenhagen Pride. Medarbejderne har ikke bakket tilstrækkeligt op i år, og derfor er pengene blevet i kassen, lyder forklaringen. Hos Nykredit handler selskabets sponsorat om at sende et signal om mangfoldighed til alle danskere (Opdateret).

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere