FinansWatch

Fodbold-EM giver ekstra værdi for Danske Bank

Danmark kvalificerede sig til EM i fodbold i går. Perfekt timing for Danske Bank, der i sidste uge underskrev et nyt sponsorat med holdet.

Foto: LARS KRABBE

16 mio. kr. om året skal Danske Bank betale til DBU for en sponsoraftale, der blandt andet sætter bankens logo på maven af fodboldlandsholdets trøjer. Sponsoraftalen blev underskrevet i sidste uge, men den blev sandsynligvis meget mere værd, da landsholdet i går kvalificerede sig til EM i fodbold men en 2-1 sejr over Portugal.

”EM-deltagelsen kommer oven i. Det er en appelsin i turbanen, og vi er selvfølgelig glade for det, men man kan ikke kalkulere med deltagelse hver gang i et land med kun 5,5 mio mennesker,” siger Joachim Rubow, koncernmarketingdirektør i Danske Bank til FinansWatch.

Der er også kontant bonus for DBU, der modtager en bonus fra sponsorerne på 2,2 mio. kr. for kvalifikationen. Danske Bank skal dog dele den regning med de tidligere sponsorer, og skal derfor kun betale halvdelen. Men det fik ikke Danske Bank til at juble mindre over kvalifikationen i går.  

Kan regne på det efter slutrunden

”Det giver os også en god mulighed for at aktivere vores sponsorat over for vores kunder i en sæson med slutrunde, end hvis vi ikke havde kvalificeret os,” siger Joachim Rubow.

Kan man sætte kroner og ører på, hvad sejren i går var værd for jeres sponsorat?

”jeg er sikker på, at man godt kan, når slutrunden er slut, og vi kan se, hvilken eksponering vi har fået. Så er der dygtige mennesker, der laver den type beregninger. I første omgang vil vi koncentrere os om at blive klar til sådan en begivenhed,” siger Joachim Rubow.

Er der allerede EM-promotions i støbeskeen nu?

”Blækket er kun lige tørt på kontrakten, og det har i første omgang været vigtigst at lave en aftale, der er til fordel for dansk fodbold og dermed også for Danske Bank. Ja, selvfølgelig kommer vi til at aktivere vores sponsorat på en speciel måde i forhold til EM, men i første omgang handler det om at blive klar til at overtage sponsoratet 1. januar, og det arbejde er vi allerede i gang med,” siger Joachim Rubow.

Tonny Thierry: Du kan ikke købe dig til bedre image

Ekspert: Danske Bank viser ydmyghed med sponsorat

Danske Bank sender 16 mio efter landsholdet

Danske Bank ny sponsor for fodboldlandsholdet 

Mere fra FinansWatch

Analyse: Finansiel Stabilitet havde hårdt brug for Højesterets dom i Roskilde Bank-sagaen

Thi kendes for ret, også magtfulde bankdirektører har et personligt ansvar for, at bankkreditter vurderes ordentligt. Højesterets dom i Roskilde Bank-sagen mejsler i granit, at “business judgement rules” ikke er et fripas for bankledelser. Afgørende, principiel dom, også for nutidens bankhåndværk, skriver FinansWatch’ Jens Chr. Hansen i denne analyse.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs