FinansWatch

Landsholdstrøje kan give kamp om lovgivning mellem bank og myndigheder

Det er uvist, om Arbejdernes Landsbank og Danske Spils Oddset må optræde med logo og navn på samme trøje for herrelandsholdet, og derfor banken har anmodet om en tolkning af loven.

Foto: Jens Dresling

Om to uger trykkes landsholdstrøjer til kampen mellem det danske herrelandshold og Belgien den 5. september. Men det er endnu uvist, om hovedsponsorerne Arbejdernes Landsbank og Danske Spils Oddset må optræde med logo og navn på samme trøje, skriver Børsen.

Ifølge den nye kviklånslov må banker og bettingfirmaer ikke reklamere "i forbindelse med hinanden", og derfor kan det være i strid med loven, at sponsorerne får trykt deres logoer side om side på trøjen.

Arbejdernes Landsbank risikerer en bøde eller tabt licens, hvis den bryder lovens reklamebestemmelser. Banken har anmodet om en tolkning af loven hos Forbrugerombudsmanden, der typisk vender tilbage inden for fire uger.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen udtaler til Børsen, at hun ikke kommenterer konkrete sager i pressen.

Ifølge Peter Froulund gør banken en dyd ud af at overholde lovgivningen, men sagen kan give anledning til, at loven, politikerne og myndighederne udfordres.

"Vi kan vælge at fastholde vores navn og logo på trøjerne og se, hvad der sker. Så må myndighederne jo slå ned på os. Der kan jo være en pointe i at trække den så langt og se, hvilken reaktion det vil give. Jeg vil ikke udelukke, at vi kunne finde på at udfordre loven. Måske provokationen kan give noget klarhed," siger Peter Froulund, der er kommunikations- og marketingdirektør ved Arbejdernes Landsbank, til Børsen.

DBU har valgt ikke at kommentere på sagen til Børsen, da myndighederne endnu ikke er kommet med en udmelding om tolkning af loven.

Relaterede

FinansWatch trial banner 14 dage.jpg

Seneste nyt

Finansjob

Se flere

Se flere