FinansWatch

Tryg: Vildt og urealistisk mål fra ny internetaktør

Tryg føler sig godt rustet til at tage kampen op mod nogle af de nye internetbaserede aktører, der er dukket op på det danske forsikringsmarked. Selskabets topchef Morten Hübbe erkender, at der det seneste år er gjort flere tiltag fra nye spillere, end der har været gjort i lang tid, men han udtrykker samtidig stærk forundring over de mål, som blandt andre Gerda Nielsens Familie Forsikringer har meldt ud.

"En af de nye spillere har sagt, at de går efter at få 40 pct. markedsandel i løbet af to år. Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde over det, men det forekommer mig ikke særligt sandsynligt," sagde Morten Hübbe på en telekonference efter offentliggørelsen af Trygs årsregnskab for 2013 onsdag og fortsatte:

"Vi har et mål om en omkostningsprocent på under 15 pct., og jeg mangler forsat at se en aktør på internettet med en omkostningsprocent betydeligt under det. Nye spillere på det her marked starter med en portefølje på nul, så de starter med et omkostningsprocent, der er betydeligt højere end det niveau."

Han tilføjede, at de effektiviseringstiltag, selskabet arbejder med inden for skadeindkøb, vil styrke selskabets position yderligere.

"Vores effektivitet i forhold til betalinger af skader vil være dramatisk stærkere end en ny aktør på markedet, og det vi gør i forhold til udvælgelse og prisdifferentiering betyder, at vi løbende forbedrer vores risikovalg og skadefrekvenser. De nye på internettet baserer deres prissætning så simpelt, at jeg ikke finder det sandsynligt, at de vil kunne skabe indtjening på det," sagde Morten Hübbe.

Det vigtige for Tryg er ifølge Hübbe at skabe at skabe transparens mellem prissætning og muligheden for at opnå samlerabatter.

"Vi prøver at arbejde med metodik, hvor det er klarere, hvad der er vores pris med og uden samlerabat, så vi ikke bliver scoret for lavt i prisopgørelserne. Det er det forhold, vi tager mest seriøst," siger Morten Hübbe.

Han tilføjede, at der ingen planer er om at sætte priserne ned på motorforsikring, men alene at finde en måde, hvor sammenligningsværktøjerne kan vise samlerabatten også. Over 90 pct. af kunder med en bilforsikring i Tryg har også andre produkter og får dermed en rabat, lød det fra direktøren.

Morten Hübbe stillede sig også tvivlende over for, at salgsudgifterne på nettet var så lave, som de bliver anført i debatten. Tryg har i Sverige haft erfaringer med internetsalg gennem agenturer, og der har prisen ligget højere end de 5 pct, som en analytiker fremhævede. Hvis omkostningerne var så lave, ville det være mere synligt hos de internetbaserede selskaber.

 

 

/ritzau/FINANS

Mere fra FinansWatch

Læs også

Seneste nyt

Finansjob

Se flere jobs

Se flere jobs