FinansWatch

Codan og Gjensidige får hug i undersøgelse

Gjensidige og Codan rasler nedad på kundetilfredsheden i den årlige EPSI-undersøgelse, der ellers lander tæt på sidste års resultater.

Årets EPSI-undersøgelse af kundernes tilfredshed med deres forsikringsselskaber har to klare tabere.

Codan falder fra indeks 75,8 - defineret som en stærk position - med 4,2 point ned til 71,6, mens Gjensidige går fra 72,7 til en absolut bundskraber på 69.

Sidste års taber, Alm. Brand, rykker dermed opad i tabellen uden at forbedre resultatet på 72,2, mens Topdanmark går fra 72,5 til 73,7 og Tryg fra 75,3 til 76,4.

Helt i top finder man Lærerstandens Brandforsikringm der går fra 82,6 til 82,7.

Dermed er Codan og Gjensidiges nedtur også den eneste statistiske signifikante ændring i årets opgørelse, i det man skal ud i et udsving på over to point for at være sikker på en reel forskel.

Frem på image

Gennemsnittet rykker fra 75,3 til 75. Dermed fortsætter branchen en negativ udvikling, efter man fik et snit på 77,7 i 2007.

På imagefronten ser tingene dog noget bedre ud; her ender branchen som helhed med et snit på 73,4, hvilket er næstbedste resultat i en fem-årig periode, efter 69,3 i 2010.

Men selv om både Codan og Gjensidige formår at opnå fremgang på imagesiden trods faldende tilfredshed, så befinder de to selskaber sig også her så absolut i den svage ende.

Gjensidige er således sidst med 67,8 mod 66,7 året før, mens Codan går fra 70,7 til 71,2, hvilket kun er nok til at være bedre end Gjensidige og Alm. Brand, der går fra 65,7 til 70,4.

Ifølge EPSI er 65 den magiske grænse, hvor et selskab for alvor begynder at mærke negative konsekvenser af lav tilfredshed eller imageopfattelse.

På imagesiden er debutanten FDM sammen med Lærerstandens Brandforsikring topscorere med 80,1, mens Topdanmark er mest forbedrede efter et løft fra 66,3 til 71,5.

 

 

Tilmeld dig FinansWatch' gratis nyhedsbrev eller tegn et gratis 30 dages prøveabonnement på FinansWatch her.

Mere fra FinansWatch

Analyse: Finansiel Stabilitet havde hårdt brug for Højesterets dom i Roskilde Bank-sagaen

Thi kendes for ret, også magtfulde bankdirektører har et personligt ansvar for, at bankkreditter vurderes ordentligt. Højesterets dom i Roskilde Bank-sagen mejsler i granit, at “business judgement rules” ikke er et fripas for bankledelser. Afgørende, principiel dom, også for nutidens bankhåndværk, skriver FinansWatch’ Jens Chr. Hansen i denne analyse.

Læs også

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs