FinansWatch

EUs nølere kan bremse danske effekter af Solvens II

Danske selskaber er langt fremme med implementeringen af Solvens II, men hvis det øvrige Europa halter bagefter, vil danske forbrugere ikke få de fulde effekter af Solvens II.

I EU forhandler man i øjeblikket om, hvorvidt hele eller dele af Solvens II-regelsættet, som gælder på forsikrings- og pensionsområdet, skal udskydes.

Danske selskaber er meget langt i forhold til at få implementeret regelsættet, der bl.a. skal sikre bedre forbrugerbeskyttelse, men en udskydelse på europæisk plan, som Kommissionen med et ændringsdirektiv har givet muligged for, kan snyde de danske forbrugere for de positive effekter.

”Der, hvor vi ser et problem, er i forhold til den forbrugerbeskyttelse og finansiel stabilitet, som Solvens II skal sikre. De to elementer er væsentlige, og det er klart, at hvis Solvens II bliver udskudt, så kommer de to ting på et senere tidspunkt. Vi har i Danmark kun interesse i, at det kommer så hurtigt som muligt. Hvis Europa er længere bagud end os, får vi ikke den finansielle tryghed, som Solvens II skulle sikre,” siger Bo Normann Rasmussen, direktør i AP Pension, til FinansWatch.

Påvirket af EU

”Selvom vi er langt fremme og imødekommer Solvens II og dermed har gjort vores til at sikre forbrugerbeskyttelse og finansiel stabilitet, bliver vi påvirket af situationen i EU, og hvis landene ikke er med, får Solvens II heller ikke effekt i Danmark,” siger han.

I PKA er risikostyringschef Morten Lund Madsen enig i, at en udskydelse vil skabe usikkerhed.

”En udskydelse vil give usikkerhed. Solvens II har været undervejs meget længe, og hvis væsentlige dele af lovgivningen først kommer på plads efter yderligere ti år - hvad kan vi så styre efter i mellemtiden?,” siger Morten Lund Madsen.

Risiko for udvanding

Han mener, ligesom organisationen Forsikring og Pension, at der er risiko for, at regelsættet udvandes, hvis muligheden for at udskyde dele af reglerne i op til 10 år benyttes.

”Det er klart, det vil være en udvanding, hvis nogle af dele af lovgivningen bliver udskudt i 10 år, især hvis det er noget af det, der er kernen i Solvens II, nemlig at få introduceret god risikostyring og ikke mindst markedsværdiopgørelser i hele Europa. Hvis de hjørnesten ikke er en del af den første implementering, er der tale om en klar udvanding”.

Finanstilsynet til kamp

AP Pension og PKA er dog ikke helt enige om, hvad den bedste situation i forhold til implementeringen er, hvis man ender med at beslutte, at regelsættet ikke, som oprindeligt planlagt, skal implementeres 1. januar 2013.

Mens Bo Normann Rasmussen mener, at det er vigtigst, at de største aktører kommer i mål først, mener Morten Lund Madsen, det er afgørende, at det hele bliver implementeret samtidig.

”I omnibusdirektivet, som er udkastet til overgangsbestemmelserne, er der forslag til mange forskellige delelementer, der kan blive implementeret på mange forskellige tidspunkter, og det tror vi ikke på er nogen god idé. Hvis vi taler om udskydelse, vil vi til enhver tid foretrække, at det hele bliver udskudt et år eller måske endda to. Det er en helhed,” siger han.

Finanstilsynet arbejder i øjeblikket på, at overgangsreglerne maksimalt bliver tre til fire år. Det har tilsynet tidligere oplyst til FinansWatch.

PFA advarer mod europæiske giganter

Finanstilsynet i kamp mod udskydelse af Solvens II

Pensiondanmark frygter svækket konkurrenceevne

F&P: EU risikerer at udvande Solvens II

Mere fra FinansWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs