FinansWatch

Forsikringsselskaber pressede på indtjeningen

Forsikringsselskabernes indtjening er presset, og yderligere prisstigninger kan være i vente.

Skal man sige noget positivt om den pressede indtjening i forsikringsbranchen, er det, at kunderne får mere for deres penge. Først nu, hvor danskerne fået rudekuverterne med de bebudede prisstigninger på forsikringen, er der håb om bedre tider for de trængte selskabers aktionærer.

Det afvises heller ikke, at priserne kan få endnu et nøk opad, fordi de mindre selskaber, der har sat gang i konkurrencen på f.eks. bilområdet, kommer under pres, forklarer aktieanalytiker Christian Hede fra Jyske Bank.

Ikke slut endnu

»De store selskaber har gennemført de fleste prisstigninger. Men problemerne er ikke ovre endnu, for de nye solvensregler siger, at især de små selskaber skal have en bedre polstring end de store, og det kan betyde, at der er prisstigninger i vente,« siger han.

Set med forbruger-øjne gik det ellers den rigtige vej i årene op til krisen.

Dengang var det helt almindeligt, at store forsikringskoncerner stak 30 pct. af kundernes præmier fra bilforsikringer direkte i lommen.

Og den manglende konkurrence blev kritiseret.

Men så brød en gruppe af mindre og aggressive selskaber musketer-eden og begyndte at sælge billigere bilforsikringer via f.eks. bilforhandlere - en adfærd, som nærmest mødte fordømmelse fra de større selskaber. Men det førte til generelle prissænkninger på bilforsikringer.

Håber på nye kunder

Nu håber adm. direktør Christian Sagild i Topdanmark, der tegner til at være det første forsikringsselskab ude af krisen, at man igen kan begynde at tiltrække nye kunder, efter at præmieindtægterne er faldet i flere år.

»Vi var tidligt ude med præmieforhøjelser og har bokset lidt med det, fordi de andre endnu ikke havde hævet priserne. Nu håber vi, at vi igen kan begynde at vokse,« siger Christian Sagild, som dermed afviser, at der er flere prisstigninger på vej.

Hos Alm. Brand vil adm. direktør Søren Boe Mortensen ikke afvise, at der kan komme prisstigninger på f.eks. familieforsikringer, hvis udgifterne til indbrud ikke kommer ned.

Ikke planlagt nye stigninger

I Tryg, der virkelig har en udfordring med at stabilisere driften og få combined ratio (udtryk for selskabets præmieindtægter minus omkostninger og erstatninger) ned fra de nuværende 99 til de 90 pct., der er målet, regner adm. direktør Morten Hübbe med, at priserne nu har et rimeligt niveau.

»Der er ikke planlagt nye prisstigninger, men nogle steder er vi stadig i gang med at rulle de bebudede prisstigninger ud. Det tager jo lidt tid, før de matcher den højere risiko, og det må hele branchen vænne sig til.«

Morten Hübbe håber nu på, at den danske forretning forbedrer sig - især på erhvervsområdet.

I forvejen ligger Tryg en smule dårligere end den danske ærkekonkurrent Topdanmark, når det gælder omkostninger.

Men det skyldes ifølge koncerndirektøren, at man har opstartsforretninger i både Sverige og Finland, mens Topdanmark kun er repræsenteret i Danmark.

Regnskab: Kanonregnskab fra Topdanmark

Investorer belønner Topdanmark

Topdanmark-topchef blæser til vækst

Mere fra FinansWatch

Dansk robotrådgiver nedjusterer forventninger

Både hvad angår AUM, antal kunder og omsætning justerer robotrådgiveren Nord Investments nu sine forventninger i den forkerte retning. Årsagen skal findes i de usikre markeder og en faldende investeringslyst, lyder det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FinansWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs