Flere danskere forsikrer deres kæledyr: Selskaber ser store vækstmuligheder

Måske er Fidos kødben pakket pænt ind ved siden af familiens gaver under juletræet. Men skal familiens behårede ekstramedlem en tur forbi dyrlægen, bliver kødbenet næppe den største post på kæledyrsbudgettet.
Et besøg på en dyreklinik løber hurtigt op i mere end 10.000 kr., og det kan måske forklare, at forsikringsselskaber de seneste år har oplevet en rivende vækst i andelen af danskere, som forsikrer deres kæledyr mod sygdom og andre skader.
"Vi kan se, at flere og flere tegner sygeforsikring til kæledyr som hunde og katte, og det er et af de forsikringsområder, hvor der er stor vækst," siger direktør for pris og produkt i Tryg, Mikkel Zimakoff, til FinansWatch.
Tæt på hver anden hundeejer har i dag købt sygeforsikring til deres hund, og det er en markant stigning siden 2011, hvor kun hver femte hund havde en sygeforsikring, viser en Yougov-undersøgelse foretaget for selskabet Agria Dyreforsikring.
Det er en udvikling, Tryg regner med vil fortsætte et godt stykke ud i fremtiden:
"Dyreforsikringer har stadig ikke en særlig stor markedspenetration, og der er helt bestemt et behov, så vi ser et stort potentiale for fortsat vækst i forsikringer til både hunde og katte," vurderer Mikkel Zimakoff.
Svenske erfaringer indikerer vækstpotentiale
Skæver man over sundet, kan man godt forstå, at Tryg forudser en fortsat vækst i dyreforsikringer på dansk jord.
I Sverige har hele 80 pct. af hundeejerne købt forsikring til deres hunde, og spørger man direktør i den danske afdeling af Agria, som har solgt dyreforsikringer i Sverige i mere end 100 år, er det altså ikke, fordi danskerne er mindre glade for deres kæledyr.
"Vi har bare ikke haft samme tradition for det tidligere, men de seneste år har flere danskere fået øjnene op for muligheden, og selv om jeg tror, der går noget tid, inden vi når helt op på de 80 pct., tør jeg godt sige, at vi forventer en vækst på mellem 10 og 15 pct. over de næste to år," siger direktør for Agria Danmark, Tine Antvorskov, til FinansWatch.
Agria Danmark er de seneste år vokset med mellem 15 og 20 pct. på forsikringer til hunde og katte, og det er gået endnu stærkere med forsikringer til heste, som virksomheden begyndte at tilbyde i 2017.
Kæledyr er blevet en del af familien
Stigende priser hos dyreklikkerne og bedre forsikringstilbud i markedet er muligvis en del af forklaringen på vækst i dyreforsikringer. Men ifølge Agria Danmarks direktør hænger det også sammen med, at kæledyr er blevet en mere integreret del af familien.
"Går du 100 år tilbage var hunde mere brugsorienteret og blev eksempelvis brugt til at holde vagt, men i dag ser vi meget mere på dem som en del af familie, og derfor reagerer vi også anderledes, når de bliver syge," forklarer Tine Antvorskov og tilføjer:
"Man vil gå markant længere i dag, inden man vælger en aflivning."
Omkring halvdelen af de danskere, som har købt forsikring til deres hund eller kat, har også har gjort brug af den, viser Yougov-undersøgelsen for Agria. Hos Tryg oplever man tilsvarende, at mange benytter forsikringen, og det peger på, at der er et "reelt behov i markedet," vurderer produktdirektør Mikkel Zimakoff.
Ny forsikringsvirkelighed kalder på nye vækstområder
Forsikringsmarkedet er i konstant forandring, og mens nye vækstområder kommer til, er det gået den modsatte vej for klassiske dele af kerneforretningen såsom bilforsikringer, hvor indtægterne har været stødt dalende.
Det er en virkelighed, som forsikringsselskaber løbende må tilpasse sig.
"Alle jagter nye områder, hvor man kan finde vækst, og branchen er opmærksom på, at eksempelvis automarkedet er faldende, hvilket gør, at alle er i gang med at finde andre områder, der kan kompensere," forklarer Agrias administrerende direktør, Tine Antvorskov.
Cyberforsikringer er sammen med et fornyet fokus på børn blevet udråbt som forsikringstyper med stort vækstpotentiale, men ifølge Tryg kan man sige det samme om sygeforsikringer til dyr.
Danmarks største forsikringsselskab tilbyder aktuelt kun forsikringer til hunde, katte og heste, men Trygs produktdirektør vil ikke udelukke at følge i Agrias fodspor i de kommende år og udvide forsikringsmulighederne til også at omfatte andre kæledyr som eksempelvis kaniner.
"Vi har ikke nogen konkrete planer om et sådan produkt lige nu. Men jeg vil ikke afvise, at det er noget, vi vil kigge nærmere på i fremtiden. Kaniner er et kæledyr, der med garanti er mange af i Danmark, så det kunne godt være interessant for os, hvis det viser sig, at der er et marked for det.
Relaterede artikler:
Tryg vil sælge billige sundhedsforsikringer til private
For abonnenter